Viser søkeresultater 1 til 10 av 77
Tråd: Ikke min feil likevel :)
Hybrid View
-
10-11-10, 09:48 #1
Sv: Ikke min feil likevel :)
Hæ?At alle må være veldig forsiktige er gårsdagens viten.

Hvilken viten sitter du inne med som kan underbygge den påstanden da??Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
10-11-10, 11:09 #2
Huff, jeg håpet nesten at ingen skulle spørre, for jeg har lett etter artikkelen om undersøkelsen selv. Jeg har lest den i hvert fall to ganger og vet at jeg ikke fantaserer.
Den er ganske ny, fra 2009 eller 2010. Forsøket gikk ut på å la en gruppe starte rett på antatt riktig dose (mener det var 1,6 mikrogram pr. kilo kroppsvekt) og en la annen gruppe ta den vanlige opptrappingen. Konklusjonen var at det var trygt å gå rett på den høye dosen, så lenge det ikke var indikasjoner på hjertesykdom.
En ting jeg syns var spesielt interessant var at responsen på behandlingen i begynnelsen, altså laboratorieprøver tror jeg, var lik i starten - uansett startdose.
Noen andre som har sett den?
-
10-11-10, 11:30 #3
Nei, jeg har ikke lest den. Men jeg leste noe annet, som jeg heller ikke finner
Huff!
Og det handlet om at det kunne være direkte livstruende å gi eldre mennesker med langt fremskreden hypothyreose levaksin. De kunne rett og slett stryke med.... Nå er ikke Siljenta gammel, men jeg synes nå at man skal ta heftig hjertebank og lignende signaler fra kroppen alvorlig jeg da. Og tenk hvis man har uoppdaget hjertesykdom....Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
10-11-10, 11:41 #4
Jeg tenkte forsåvidt også det da jeg leste artikkelen. Jeg kan ikke vurdere det, men om man ikke tåler litt hjertebank da er man vel ganske dårlig i utgangspunktet ... ?
Nei, jeg får se om jeg kan grave den fram -
--- Noe senere
Jeg har funnet en artikkel fra 2005. Kanskje den samme som jeg trodde var fra 2009/2010.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16087818
Artikkelforfatteren konkluderer med at det er trygt å gå rett på full dose "in cardiac asymptomatic patients", altså for pasienter som ikke viser symptomer på hjertesykdom.
I en kommentar til undersøkelsen på http://general-medicine.jwatch.org/c...ull/2005/906/1 er en annen lege enig i at opptrapping er unødvendig når det gjelder unge, friske pasienter - men at opptrapping fortsatt er fornuftig i forhold til eldre pasienter, samt de som har risiko for hjerteslag ("coronary ischemia"). Det ser ut som en ganske edruelig konklusjon.
(Risikofaktorer, i tillegg til alder: Røyking, hyperkolesterol, diabetes og høyt blodtrykk + angina/hjerteslag hos andre i familien.)Sist endret av Jerene; 10-11-10 kl 12:21
-
10-11-10, 12:50 #5
Jeg mener også jeg har sett den. Men kanskje jeg blander med den som n'finn refererer til av og til - at man eksperimenterte med å gi t4 som ukedose i stedet for dagsdose og gjorde det uten bivirkninger...

Jeg er klar over at pakningsvedleggene maner til forsiktighet, men der er også alder, hjerteproblemer og generell helbred nevnt som vurderingspunkt.
20-årene er jo beregnet som vårt fysiske høydepunkt (iallfall om man ikke er stoffskiftesyk
) så legen har sikkert vurdert det deretter.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
10-11-10, 14:04 #6
Spennende å se hva dere skriver. Synes jeg lærer noe nytt av dere hver dag jeg
I forhold til det jeg ser dere skriver og har linket til så synes jeg det er helt fint å starte på en høy dose, for jeg vil jo selvsagt bli frisk så fort som mulig. Men nå har jo ikke legen undersøkt meg om jeg har noe hjertefeil eller ting i den duren.. Jeg fikk en hjertesjekk da jeg var innlagt på sykehuset for 7-8 år siden, det er vel det hele.. ellers har ikke legen verken lytta på meg eller noe sånt siden jeg var 8-9 år. Tror vel strengt talt ikke det er noe feil med hjertet mitt, men nå er det jo legens oppgave å passe på at jeg ikke blir feilmedisinert. For min del går det helt sikkert fint, men tenker på andre ved en senere anledning.
Men allefall, takk for mange flotte svar, jeg liker å lese hva dere skriver
(starta forresten med medisinene i dag
)
Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2.
*klem* Siljenta
Informasjonstråden min
Dagboken til Siljenta
-
10-11-10, 14:53 #7
Leste artikkelen. Helt grei den, med testforsøk og greieropptrapping er unødvendig når det gjelder unge, friske pasienter - men at opptrapping fortsatt er fornuftig i forhold til eldre pasienter
Jeg var skråsikker på at det var lurest å øke litt og litt. Grunnen til det er at når jeg har økt for fort, så har jeg ikke bare kjent litt ubehag, men hatt skikkelige overdose symptomer, og det er ikke noe gøy
Og har da konkludert med at det umulig kan være bra for kroppen å øke for raskt.
Men om jeg har hatt det sånn, så gjelder jo ikke det alle
Det tror jeg også!For min del går det helt sikkert fintHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
10-11-10, 15:08 #8
Det er viktig å ikke glemme binyrene.
Hvis disse er "slitne", vil det å gå rett på høy dose være skadlig for dem.
De vil ikke klare å henge med i svingene, og vil fungere enda dårligere.
Obs: det står tom på brukerveiledningen for oppstart med Levaxin. Stod ihvertfall.
Husker kun EN inne her som har skrevet at binyrene ble sjekka før oppstart med medisiner....
Min påstand ut fra egenerfaring er - det er vanskeligere å få binyrene opp å gå igjen, enn å øke stoffskiftet.
De er forøvrig "siamesiske tvillinger". Noe medisinen som fagområde enten glemmer eller ikke
vet/vil erkjenne.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
10-11-10, 15:37 #9
Tid før medisinen virker......?
Hei Silje.
Jeg leste nettopp det første innlegget ditt og alle svarene som er lagt til etterpå. Ønsker deg lykke til med medisinering og minsking av symptomer, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at det kan ta noen måneder før du merker bedring så du må ikke gi opp håpet selv om du ikke føler deg bedre etter 4-6 uker slik som jeg så noen skrev. På meg selv tok det ca 3 mndr fra jeg begynte med Levaxin til jeg merket bedring av sykdomssymptomene - nesten umerkelig bedring først og så bare mer og mer.
Når det gjelder hvilken medisindose som er riktig for deg, så er det bare tiden som vil vise det. Men min lege sier at det er om å gjøre å komme opp i riktig dose så fort som mulig (men i kontrollerte former over tid) - er det for mye (overdosering) merker du det med en gang (f. eks. hjertebank, svettetokter, skjelving osv). Dersom du ikke har slike symptomer, tyder det på at kroppen din har taklet å begynne med 100 mcgr tabletter fra begynnelsen av.
Men det er viktig å gå tilbake til legen for nye blodprøver om ca 6 uker (så lang tid tar det før Levaxinen stabiliserer seg i kroppen), for å se om du trenger å øke mer. Selv begynte jeg med 75 mcgr per dag i 6 uker, deretter 100 mcgr per dag i ca 2 mndr, så en gradvis økning over et par uker til jeg var oppe i 125 mcgr per dag (måtte ta det gradvis fordi jeg følte meg dårlig da jeg prøvde å øke rett fra 100 mcgr til 150 mcgr 3 dgr i uka etter anbefaling fra legen min). Nå har jeg tatt 125 hver dag i litt over 2 mndr, og i forrige uke var jeg til kontroll og da var endelig prøveresultatene der legen min ønsket å se dem (TSH 0,46 og FT4 20 - da jeg begynte behandling var min TSH 12,97 og FT4 9).
Selv om bedringen i mine sykdomssymptomer har kommet langsomt og nesten umerkelig (før jeg begynte med Levaxin hadde jeg omtrent alle symptomer man kan ha på lavt stoffskifte) - så er jeg veeeeldig mye bedre form nå enn for 5-6 mndr siden! Jeg er enig i den som anbefalte deg å skrive dagbok eller lignende for å holde oversikt over sykdomssymptomene dine samt prøveresultater - hadde ikke jeg gjort det så hadde jeg ikke sett all bedringen like tydelig).
Ønsker deg lykke til videre - både i behandling av sykdommen din og ellers i livet!
-
10-11-10, 21:15 #10
Lignende tråder
-
Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
Av pling i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 147Siste melding: 16-05-12, 20:31 -
Ikke lavt stoffskifte likevel?
Av Claudia i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 20-10-10, 17:55 -
Lyst på bil? Ikke? Les likevel!
Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 04-11-07, 12:41 -
legen i morra (tror jeg om jeg ikke husker feil igjen da...)
Av Lissa i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 20-10-06, 13:41

Svar med sitat

Bokmerker