Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Hybrid View
-
09-11-10, 18:08 #1
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Har søkt litt på Cerazette på nett og ser at erfaringene er veldig ulike. Noen kjempefornøyd, andre ikke. Akkurat når det gjelder p-piller tror jeg det er veldig store variasjoner mht hva som passer for en. Om jeg er heldig, mister jeg mensen totalt
og får jevn hormontilstrømning gjennom hele syklusen
. Noen risikerer motsatt å få mens hele tiden. Ellers kan man få kviser, vektøkning.... you name it. Men jeg prøver en mnd eller to, for jeg er så dritt lei av væromslaget som kommer fra eggløsning og utover. Har EN fin uke etter mens, så begynner styret. Om Cerazette ikke funker, er jeg innstilt på å prøve et annet merke. På det nivået jeg er mht pms, hjelper hverken nattlysolje, ekstra magnesium e.l. Akupunktur hjalp en del forsåvidt, men det er dyrt og tidkrevende i lengden.
Når det gjelder formvariasjonen din, får vi håpe at den skyldes underdosering, slik at det "bare" er å komme opp i rett dose igjen... Kan jo også være noe med vinteren? Høres uansett ut som du vil gjøre riktig i å øke dosen.
-
09-11-10, 18:33 #2
Ja, det som står på nett om cerazette er er veldig "enten eller". Men det som er en fordel uansett, om man får den til å funke - er at den ikke er østrogenbasert... Eller - KAN være en fordel. Det spekuleres jo om østrogendominans og hashimoto's har en sammenheng.
Jeg fikk IKKE kviser og IKKE vektøkning (har fått vektøkning av å SE på p-piller med østrogen. 20kg på 2 år da jeg var 17-19....!!!)
Gi den 3mnd om du ikke får direkte negative virkninger og se hva du synes.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
09-11-10, 20:30 #3
Jeg likte også tanken om at den ikke er østrogenbasert. Har lest mye negativt om østrogendominans. Så vidt jeg har skjønt er Cerazette kun progesteronbasert. Progesteronkrem er jo bra for de av oss med binyretretthet, så jeg syntes det hørtes positivt ut (selv om det sikkert ikke kan sammenliknes?).
Gikk på Diane for mange år siden, og gikk opp i vekt. Om jeg gjør det nå, slutter jeg med en gang. Men godt å høre at du ikke har noen bivirkninger. Får kanskje gi det tre mnd om ikke det kommer noen fremtredende bivirkninger.
-
09-11-10, 20:44 #4
Det er progesteron og det er progesteron (gestagen)... I disse pillene er det syntetisk da, og vistnok ikke bioidentisk. Så om det gjør riktig nytte i kroppen på alle måter vites ikke. (les: neppe)
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
11-11-10, 17:51 #5
Ja. Vært til legen. Ikke store nyhetene. Jeg ble enig med legen om å teste for Candida igjen. Selv mener jeg at magen er "fin", men jeg merker jo at jeg er oppblåst i magen enkelte dager, og da særlig på de dårlige dagene. Men jeg er jo så vant til det. Og magen var ofte oppblåst i årene før jeg ble syk også. Ja, ja. Kan alltids gjøre det og kjøre en ny nystatin-kur om det skulle være behov for det... Nå er jeg inne i en motløs periode igjen. Blir satt ut av å ikke være bedre enn jeg er. Det er ikke så enkelt å tenke positivt når alt er tungt. Blir stresset av å skulle tenke positivt og være glad når det ikke er så mye grunn til det. Binyrene, tenker jeg - de blir jo verre om en depper... Ond sirkel.

Føler på mange måter at jeg er der jeg var for ett år siden. På økende dose Thyroid og høy dose hc. Så skjedde det at jeg kom for høyt, gikk ned, kom for lavt og så er det opp igjen. Jeg kan ikke fortsette i en slik runddans. Så på den måten er det vel riktig at en kikker etter andre ting som spiller inn (som mage og intoleranser). Jeg tror vel det først og fremst handler om binyrer. Men jeg kan jo ikke vite om det også er andre ting inne i bildet. Er rådvill for tida.
Skal ta noen flere tester for egg -og melkeintoleranser igjen (spiser mye egg/melk og har reagert litt på det før). Men ærlig talt, hvor mye spiller det inn....?
Så skal jeg teste magnesium og div andre mineraler.
Men jeg kan fortelle en god ting og det er at binyrene mine nok har det litt bedre. Trenger ikke spise så ofte lenger. Før måtte jeg ha mat gjerne hver time, nå kan det godt gå lenger mellom måltidene. Det er jo en liten lettelse, da.
-
11-11-10, 18:14 #6
Oj. Jeg skjønner vedlig godt frustrasjonene dine Rufus. Men du har vært lenge syk. Og du var veldig syk. Så kanskje må du bare være veldig tålmodig? Kanskje tar det like lang tid å bli frisk som du var syk?
Jeg har også hatt en sånn nedtur igjen. Jeg begynte først for ett par dager siden å skjønne at jeg har presset binyrene litt for mye ved å være flink pike og gå helt ned i bunnen på fysiologisk dose. For lenge. Og den dosen er ikke høy nok for meg nå. Nå har jeg de siste tre-fire dagene økt med 2.5 mg HC til 22.5 mg. Og føler meg bedre. Det er små endringer som gir store forskjeller. Jeg har også gått ned 0.25 grain/15 mg thyroid.
Ja, kanskje er det slike små ting i maten som også gjør de store forskjellene. Jeg er også storforbruker av egg og meieriprodukter, kanskje kroppen min har bedre av å spise annerledes.
Jeg har det som deg, jeg spiser sjeldnere nå enn før. Hele livet har jeg hatt en aggressiv sult som bare er der med et knips. Og da måtte jeg spise, ellers kjentes det ut som om jeg falt om. Nå har det roet seg. Det er helt fantastisk!
Vi får holde på de små fremskrittene, og håpe at de store kommer etterhvert.....• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-11-10, 18:24 #7
Hei Rufus!
Ville bare kommentere intoleranser, på Balderklinikken var de veldig opptatt av det i forbindelse med både Hashimotos og slitne binyrer. De mener lekkasje fra tarmen gjør at immunforsvaret angriper også skjoldbrurkkjertelen, og trooor han sa at binyrene også blir mer slitne om vi spiser ting vi ikke tåler.
Jeg testet positivt på eggallergi, selv om jeg aldri har tenkt over det før. Synd, jeg liker egg og det er jo et "komplett" måltid
Skal også unngå sukker, og prøver å unngå gjær, hvetemel og andre raske karbohydrater. Sprekker litt av og til, men har lest 2-3 "hormonbøker" som råder til bruk av progesteronkrem om en har søtsug. Skal visst redusere insulinnivået.
Kan forresten anbefale "From fatigued to Fantastic", "The miracle of bioidentical hormones", og "The hormone solution". Felles for disse tre er at alle anbefaler progesteron til sånn ca. alle....
Beklager Rufus, ble pratesyk her
Formen min blir og saaakte bedre, så litt værre igjen, så det kan være vanskelig å vite hvilken vei det går ;) Men tror litt av grunnen er at jeg gjør litt for mye i forkant av at formen er på plass.
Jobber fullt men merker jeg ikke har så mye liv utenom jobben. Er det slik det skal være? Jeg kan gå på jobb, men ikke så mye mer.....
Det går nok fremover med deg Rufus? Men det er jo mye lettere å merke når det faktisk gjør det, enn ellers... det er en skikkelig tolmodighetsprøve, det her...
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker