Viser søkeresultater 1 til 10 av 77

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Ikke min feil likevel :)

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Ja, i kolonne 2 står denne tråden oppført, men ikke i kolonne 3, som er helt til høyre på skjermen!
    Joda - under passordgeneratoren.

Men du har kanskje lukket alle de sideelementene.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Joda - under passordgeneratoren.

Men du har kanskje lukket alle de sideelementene.
    He he Nope! Bruker mosilla flirefoks.

Oki - gir meg! Så tråden når jeg brukte internett eksploreren. (Dumme flirefoks som er så treg å oppdatere sidene...)

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Sååå, nå har jeg vært hos legen å fått prøveresultatene mine.. Å jeg vet like lite som jeg gjorde før jeg fikk dem.. om ikke mindre :P Noen som kan hjelpe meg litt med å forstå dem?

S-Vitamin 2...(står ikke hele greia, men tror det er B12): 214
    S-TSH: 16,18
    S-FT4: 10,2

(tatt for en uke siden)
    Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2. *klem* Siljenta
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Siljenta Vis post
    Sååå, nå har jeg vært hos legen å fått prøveresultatene mine.. Å jeg vet like lite som jeg gjorde før jeg fikk dem.. om ikke mindre :P Noen som kan hjelpe meg litt med å forstå dem?

(tatt for en uke siden)
    Din b12 kunne godt være høyere, ja. Lav b12 er blant annet forbundet med depresjon. Du kan spørre om sprøyter for å få den raskt opp eller starte med tilskudd.

Fint forresten om du skriver inn referanseområdene på de ulike tallene, de varierer nemlig litt fra lab til lab.

Ellers sier den høye TSHen at kroppen din absolutt mener at kjertelen din burde produsere mye mer hormoner enn det den klarer. (En normal TSH ligger sånn ca fra 0,3 til 2,5-3. Som medisinert bør den ligge under 1, men sett i sammenheng med fT4. )

Din fT4 er lav (dette er ett av de to hormonene kjertelen skulle ha produsert). Og dette er altså en av årsakene til den høye TSHen. Ellers synes jeg at dette er et meget mangelfullt blodpanel når du ikke har vært behandlet på lenge... fT3 og anti-tpo burde ha vært tatt og antakelig også rT3 + T3 (total T3)... for å få et mer helhetlig bilde av situasjonen.

Det eneste du vet nå er det du visste - at du er undermedisinert.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Din b12 kunne godt være høyere, ja. Lav b12 er blant annet forbundet med depresjon. Du kan spørre om sprøyter for å få den raskt opp eller starte med tilskudd.

Fint forresten om du skriver inn referanseområdene på de ulike tallene, de varierer nemlig litt fra lab til lab.

Ellers sier den høye TSHen at kroppen din absolutt mener at kjertelen din burde produsere mye mer hormoner enn det den klarer. (En normal TSH ligger sånn ca fra 0,3 til 2,5-3. Som medisinert bør den ligge under 1, men sett i sammenheng med fT4. )

Din fT4 er lav (dette er ett av de to hormonene kjertelen skulle ha produsert). Og dette er altså en av årsakene til den høye TSHen. Ellers synes jeg at dette er et meget mangelfullt blodpanel når du ikke har vært behandlet på lenge... fT3 og anti-tpo burde ha vært tatt og antakelig også rT3 + T3 (total T3)... for å få et mer helhetlig bilde av situasjonen.

Det eneste du vet nå er det du visste - at du er undermedisinert.
    Referanseområdene? hva er det/hvor finner jeg det? hmm..

Fant svaret selv.
    Referanseområde:
    S-Vitamin 2....: 200-700
    S-TSH: 0,30-4,50 (men legen "redigerte" det å skrev 0,30-1,5 med kulepenn)
    S-FT4: 9,0-20,0

Mine prøvesvar:

Jeg vet bare at legen ville jeg skulle starte rett på 100mcg med Levaxin med en gang..

B12-sprøyter vil jeg ikke bruke, for jeg er ikke glad i stikk.. men jeg fikk resept på tilskudd i tablettform.
    Sist endret av Siljenta; 09-11-10 kl 09:31 Begrunnelse: Fant referanseområdene
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Om du har fått utskriften står det som regel
    s-TSH (0,3-2,5) 16,4 for å gi et tulleeksempel. Da er tallene i parantes referanseområdet.

Om du bare fikk en håndskrevet lapp så be om en utskrift neste gang. Det har du krav på og du bør ta vare på disse og notere deg dato og medisindose (før og etter) slik at du holder rede på hvilken dose som ga deg hvilke resultater. Det er også fint å føre en liten dagbok hvor man bare noterer hvordan man har det (bedre/verre/frossen/trøtt osv) sånn at man kan snakke med legen ikke bare om blodverdier, men også om hvordan man føler seg.

Målet for deg er jo å FØLE deg bra, ikke å ha perfekte blodverdier, og av og til må man også overbevise legen om dette (men den tid, den sorg - nå trenger du bare å samle data så får du ta analysen når du har fått satt deg mer inn i hva dette innebærer og hva du skal se etter).

100µg er høyere enn mange begynner, men du er ung og vedkommende har nok gjort en vurdering på at du tåler en så bratt økning. Du trenger det helt sikkert.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Om du har fått utskriften står det som regel
    s-TSH (0,3-2,5) 16,4 for å gi et tulleeksempel. Da er tallene i parantes referanseområdet.

Om du bare fikk en håndskrevet lapp så be om en utskrift neste gang. Det har du krav på og du bør ta vare på disse og notere deg dato og medisindose (før og etter) slik at du holder rede på hvilken dose som ga deg hvilke resultater. Det er også fint å føre en liten dagbok hvor man bare noterer hvordan man har det (bedre/verre/frossen/trøtt osv) sånn at man kan snakke med legen ikke bare om blodverdier, men også om hvordan man føler seg.

Målet for deg er jo å FØLE deg bra, ikke å ha perfekte blodverdier, og av og til må man også overbevise legen om dette (men den tid, den sorg - nå trenger du bare å samle data så får du ta analysen når du har fått satt deg mer inn i hva dette innebærer og hva du skal se etter).

100µg er høyere enn mange begynner, men du er ung og vedkommende har nok gjort en vurdering på at du tåler en så bratt økning. Du trenger det helt sikkert.
    Ja, jeg fant referanseområde-greine.. skrev dem i innlegget rett før deg.

Egentlig virka det ikke som om legen kunne hjelpe meg så mye.. Da jeg spurte litt om hvordan jeg skal forholde meg til NAV og sant så sa han bare at han ikke kunne hjelpe meg.. Det måtte jeg fikse selv.. Synes det hadde vært greit med en attest ellerno.. menmen.. alt han sa var at de kunne hjelpe meg med å finne jobb, men det er jo nettopp det jeg prøvde å si til han at jeg ikke orker nå. Er så fryktelig sliten..
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Referanseområde:
    S-Vitamin 2....: 200-700
    S-TSH: 0,30-4,50 (men legen "redigerte" det å skrev 0,30-1,5 med kulepenn)
    S-FT4: 9,0-20,0

Mine prøvesvar:
    Men jeg spør en gang til jeg, jeg har skjønt sann hva som må opp og hva som må ned. Men hvordan ser mine ut? ta f.eks S-TSH, er 16,18 mye, eller ser det "OK" ut? Jeg skjønner jo at verdiene må ned, men jeg vet liksom ikke om f.eks, 100 i S-TSH er mye eller om 10 er det. Hvor stort er spriket liksom?
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ikke min feil likevel :)

Men jeg spør en gang til jeg, jeg har skjønt sann hva som må opp og hva som må ned. Men hvordan ser mine ut? ta f.eks S-TSH, er 16,18 mye, eller ser det "OK" ut? Jeg skjønner jo at verdiene må ned, men jeg vet liksom ikke om f.eks, 100 i S-TSH er mye eller om 10 er det. Hvor stort er spriket liksom?
    B12 på kun 214 tyder på, at enten er du vegan, eller har du en u-rask mavesæk (= mangel på intrinsic factor), eller - hvis ingen af det nævnte - har du lavt stofskifte. Jeg satser på det sidste da du jo....

.... har et TSH på hele 16,8. Det er højt, alt for højt! Så højt, at skal det afspejle dit eget personlig (medfødt) niveau af FT4 - er det nærliggende at forvente, at dit FT4 bør være på over 20 - sandsynligvis 22-23.

Så for at svare på dit spørgsmål kort og entydigt: B12 og FT4 er for lave (skal op) og TSH er alt for højt (kommer ned når FT4 kommer op).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 147
    Siste melding: 16-05-12, 20:31
  2. Ikke lavt stoffskifte likevel?
    Av Claudia i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 20-10-10, 17:55
  3. Lyst på bil? Ikke? Les likevel!
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 12:41
  4. Svar: 3