Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
03-11-10, 10:54 #1
Gode og nemme opskrifter til Helgemann
Skal vi ikke prøve at poste nogle gode, nemme/hurtige og ikke for dyre opskrifter for Helgemann? Gerne før han dør af sult?

Jamen her er en opskrift med "den hellige treenigheten"
Dampet ørret (eller laks, torsk eller flyndre) med hvitløk, chili, ingefær og lime

Opskriften kan læses her
I opskriften anbefales kinesisk bok choy, men den kan sagtens erstattes med hjertesalat eller 1/2 grovt strimlet kinakål.
Der står også 2 ss soyasaus, der ikke er så ok for os med hypothyreose. Den kan erstattes fint med fiskesaus, men om der findes flere slags med forskellig styrke/smag - ved jeg ikke.
Velbekomme, Helgemann
(P.S. nogen forslag til tilbehør uden for mange karber?)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-11-10, 11:10 #2
Sv: Gode og nemme opskrifter til Helgemann
Tilbehør kan være å koke en blomkål i små buketter til den blir myk. Mos den med en potetmoser, bland i creme fraiche eller smør etc. krydder etter smak. Fin erstatning for potet eller potemos! En annen mulighet er å spise mer av de mettende grønnsakene, som blomkål og broccoli, og ha smør og rømme eller creme fraiche ved siden av
Tilbehør II:
Tzatziki som er agurk og matyoghurt, er et deilig tilbehør til både grønnsaksmiddager, kjøtt og fisk. Jeg lager ofte tzatziki i stedet for saus, det er raskt og enkelt. Kjempegodt til lammekjøtt! Jeg pleier å ha i litt olivenolje i tillegg til matyoghurten. Den kan også brukes som dressing på salat.
Den holder seg ett par dager i kjøleskapet• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-11-10, 11:13 #3
Og endnu en opskrift med "treenigheten":
Jeg tror at vi skulle gerne "lære" Helgemann at bruge kokosmælk i maden. Smager godt, "fylder" godt og er en velsignelse for hypothyreose-kosthold (mener jeg).
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-11-10, 18:57 #4
Grøntsags æggekage med bacon
Jeg steger noget bacon og kommer derefter en masse frostgrønt på panden.
Når det er optøet, så på med en masse sammenpiskede æg.
Og så skal det bare passe sig selv ved svag varme i en lille ½ time.
Hurtigt og nemt
Eller wok mad
Olie på panden og lidt karrypasta røres i
Kom kød på og steg og derefter grøntsager og kokosmælk.
En god ide, til dage man er i underskud er at lave dobbeltportioner når man laver mad.
Så er der mad til fryseren klar til kun at skulle opvarmes.
-
04-11-10, 18:06 #5
Men helgemann, de har gode og riktige ting på rema og Rimi også, smør, rømme, grønnsaker, kjøtt og fisk. Du kommer langt med det.
Jeg har laget en veldig god brøderstatning som lages slik:
3 egg piskes med 1 beger Cottage cheese
idenne blandingen stapper du det du kan til resutatet er tjukt og tregt i masse med:
nøtter, sesamfrø, solsikkekjerner, helst knuste linfrø (null karbo i linfrø).
Smaksett med krydder og salt
Settes med skje på plate til en slags rundstykker.
Stek på 190-200 grader i 15-20 minutter
veldig fin erstatning til brød.
Du kan også putte opp i en teskje med bakepulver i disse rundstykkene. 1 teskje fiberhusk er også bra, men ikke nødvendig. Fiberhusk blir som et lim, som også hjelper til med å binde godt og lage en saftighet. Men eggenne og cottage cheese gjør samme nytten. Har netopp laget min tredje variant, denne gang med kanel, lukter godt!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-11-10, 22:11 #6
Har nå kopiert alle innkomne oppskrifter! Gleder meg å prøve de! Takk til jer og
må jer få
-
08-11-10, 13:50 #7
Prøvde kokosmelk i havregrøt. Men det var ikke godt!!

Hvilke merke bruker du? Prøvde kokosmelk fra Santa Maria. Og den var ikke god! Fikk jo sjokk da jeg åpnet boksen, glemte jo å riste boksen før jeg åpnet, så det var et lite delikat syn og lukt som møtte meg, da boksen ble åpnet. Det første som møtte meg, var en stein hård masse, og helt ned i bunnen var alt vannet samlet. Så jeg måtte piske forsikte med håndvisp, slik at den hårde massen ble fordelt ut med vannet som var i boksen... Men det var likevel ikke godt!! Da er jo matfløte et bedre alternativ...
-
08-11-10, 14:10 #8
Havregrøt
1 eple
5 dl vann evt blandet med melk
2 dl havregryn, enten store, eller spesial havregryn
Litt rosiner
Skrell eplet, fjern kjernen, og hakk opp eplet i små biter. Ha det i en kjele, tilsett 1 dl vann, og litt salt. Kok opp, og la det små putre til eplebitene blir så myk, at du kan klemme de sund. Ta kjelen av platen, mos eplebitene, så det blir til eplegrøt. Ha i resten av væsken (4 dl), havregryn, og rosinene. Rør rundt, og sett kjelen tilbake på platen. La det hele kokes i ca 10 min.
Når grøten er ferdig, har jeg den i en bolle. Strør/drysser kanel på grøten, rører rundt så kanelen "blir borte", strør kanel på nytt igjen over grøten, rører rundt igjen, så kanelen "blir borte" igjen, og strør kanel på nytt igjen over grøten, har så en liten klump meierismør på toppen. Synes det blir best slik, med at jeg rører kanelen i to ganger.
-
08-11-10, 14:30 #9
-
08-11-10, 14:37 #10
Hjemmelaget müsli
1 liten avocado, evt 1/2 avocado hvis den er stor
1 eple/evt granateple
1 beger Yoghurt naturell (her i Norge får man kjøpt dette som små porsjon beger)
1 neve chasewnøtter
Litt rosiner
Havregryn, store, eller spesial havregryn
Rensk eple, fjern kjernehuset, del eple opp i små biter, ha det opp i en mikser/blender. Skrap ut avocadokjøttet fra skallet, ha det opp i blenderen. Ha så Yoghurten opp i blenderen. Miks til alt sammen er som en tykkflytende suppe.
Hell så blandingen over i en dyp skål. Ha så havregryn i skålen. Bruker ca 1,5 dl. Rør rundt til grynen og blandingen er godt blandet sammen. Ser ut som grønn havregrøt.
Ha litt rosiner i, rør rundt igjen. Ha så nøttene opp i, og rør godt rundt igjen.
Bruker av og til å ha melonterninger på toppen. Man kan jo ha flere ingredienser opp i. Men jeg synes at det holder med jeg bruker å ha i.
Lignende tråder
-
Liste over gode læger?
Av Anisa i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 18-01-15, 20:26 -
Presentasjon helgemann - langt om lenge
Av helgemann i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 12Siste melding: 12-01-12, 20:21 -
Gode endokrinologer i Oslo (Oslofjordklinikken)?
Av linda25 i forumet EndokrinologerSvar: 5Siste melding: 01-02-11, 17:51 -
Te opskrifter
Av Rogi i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 3Siste melding: 23-01-10, 15:42 -
Diabetes, høyt stoffskifte, Neo Mercazole
Av Cathrine... i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 4Siste melding: 26-09-05, 17:57

Svar med sitat

Bokmerker