Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Gode og nemme opskrifter til Helgemann

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Blir litt oppgitt, her jeg. Skal man ha mat uten sukker, må man lage det sjøl!

Skal jeg lage posemat, er det sukker, hvetemel, og hvit ris/spaghetti i det. Skal jeg lage noe Indisk eller Kinesisk, er det jaggu sukker og hvetemel i det og!!!!! Og det er jaggu meg sukker i ferdig stekt/grillet kylling og!! o_O

Enten det er Onkel Ben's glassvarianter, Toro, eller andre merkevarer, så er det sukker, hvetemel, hvit ris, hvit spagetthi i det!!!! Jeg blir så oppgitt. Det er jo helt umulig å leve sunt! Man får alle "ulovlige" tingene uansett i alt man kjøper av mat. Og hvem orker og har tid, til å lage Indisk Tandori for hånd? Jeg kan ikke lage slikt selv. Jeg kan jo ikke spise fiskekaker, fiskepinner, karbonade, kyllingsalat og hjemmelaget müslii, til jeg "går i grava"!! Da velger jeg heller å sulte!! Dermebastad!!

Skal vi ikke prøve at poste nogle gode, nemme/hurtige og ikke for dyre opskrifter for Helgemann? Gerne før han dør af sult?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Her skal du få en enkel oppskrift på tomatsaus, som går lynfort å lage, og smaker godt:

Tomatpure
    Enten bare litt vann, eller så mange tomater du har råd til, hakkes
    Det krydderet du har, som rosmarin, timian, merian, basilikum, chili etc
    Litt salt eventuelt pepper
    Kokes til den får en konsistens du synes ser bra ut
    Tilsett så mye olje tilslutt at du synes det gir en god smak, kommer an på hvor mye du lager

Denne sausen lager jeg ofte, og alle liker den. Den kan fryses.
    Den er veldig god når jeg lager kjøttkaker
    Da kan for eksempel kjøttkakene være litt hottere krydret enn sausen, eller omvendt.

En god og billig tomat og bønnerett. Den kan fryses ned.
    Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Har du hørt om den hellige treenighet ?

Det er:

Hvitløk
    Chilli
    Ingefær
    (og en liten dæsj lime eller sitron)

Dette kan du bruke til å smakssette omtrent alt du måtte ønske av grønnsaker, fisk, reker eller kjøtt. Du heller olje i en stekepanne eller wok. Hakker opp hvitløken og chillien, skreller ingefær og rasper den, og så putter du alt i oljen (ikke glem en dæsj sitron) og lar det surre litt, ikke for sterk varme, det er bare for at smaken skal trekke litt ut i oljen. Så putter du i det du måtte ønske av grønnsaker o.l og steker/varmer det til det er ferdig. Du kan servere det til ris e.l, men du kan også spise det som det er. Det skal egentlig helles soyasaus over til slutt, men istedenfor soyasaus bruker du hampsaus.

Det er bare så godt Tror ikke det blir så dyrt heller for til en person trenger du ca bare en hvitløksbåt, en chilli og 2-3 cm av en ingefærrot. Men det kommer helt an på om du liker maten spicy eller ikke. Og hvitløken, chillien og ingefærrota holder en stund i kjøleskapet....

Det finnes masse oppskrifter på nettet med treeningheten, ofte trenger man da en masse andre ingredienser, men bare glem det.... Du trenger bare disse tre. Det enkle er ofte det beste
    Jamen her er en opskrift med "den hellige treenigheten"

Dampet ørret (eller laks, torsk eller flyndre) med hvitløk, chili, ingefær og lime

Opskriften kan læses her

I opskriften anbefales kinesisk bok choy, men den kan sagtens erstattes med hjertesalat eller 1/2 grovt strimlet kinakål.

Der står også 2 ss soyasaus, der ikke er så ok for os med hypothyreose. Den kan erstattes fint med fiskesaus, men om der findes flere slags med forskellig styrke/smag - ved jeg ikke.

Velbekomme, Helgemann

(P.S. nogen forslag til tilbehør uden for mange karber?)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Gode og nemme opskrifter til Helgemann

Tilbehør kan være å koke en blomkål i små buketter til den blir myk. Mos den med en potetmoser, bland i creme fraiche eller smør etc. krydder etter smak. Fin erstatning for potet eller potemos! En annen mulighet er å spise mer av de mettende grønnsakene, som blomkål og broccoli, og ha smør og rømme eller creme fraiche ved siden av

Tilbehør II:

Tzatziki som er agurk og matyoghurt, er et deilig tilbehør til både grønnsaksmiddager, kjøtt og fisk. Jeg lager ofte tzatziki i stedet for saus, det er raskt og enkelt. Kjempegodt til lammekjøtt! Jeg pleier å ha i litt olivenolje i tillegg til matyoghurten. Den kan også brukes som dressing på salat.
    Den holder seg ett par dager i kjøleskapet
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Gode og nemme opskrifter til Helgemann

Og endnu en opskrift med "treenigheten":

Rekewok med ingefær, chili og hvitløk

Opskriften kan læses her

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der står også soyasaus. Den kan erstattes fint med fiskesaus
    Jeg tror at vi skulle gerne "lære" Helgemann at bruge kokosmælk i maden. Smager godt, "fylder" godt og er en velsignelse for hypothyreose-kosthold (mener jeg).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Grøntsags æggekage med bacon

Jeg steger noget bacon og kommer derefter en masse frostgrønt på panden.
    Når det er optøet, så på med en masse sammenpiskede æg.
    Og så skal det bare passe sig selv ved svag varme i en lille ½ time.

Hurtigt og nemt

Eller wok mad
    Olie på panden og lidt karrypasta røres i
    Kom kød på og steg og derefter grøntsager og kokosmælk.

En god ide, til dage man er i underskud er at lave dobbeltportioner når man laver mad.
    Så er der mad til fryseren klar til kun at skulle opvarmes.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Men helgemann, de har gode og riktige ting på rema og Rimi også, smør, rømme, grønnsaker, kjøtt og fisk. Du kommer langt med det.

Jeg har laget en veldig god brøderstatning som lages slik:

3 egg piskes med 1 beger Cottage cheese

idenne blandingen stapper du det du kan til resutatet er tjukt og tregt i masse med:
    nøtter, sesamfrø, solsikkekjerner, helst knuste linfrø (null karbo i linfrø).
    Smaksett med krydder og salt

Settes med skje på plate til en slags rundstykker.
    Stek på 190-200 grader i 15-20 minutter

veldig fin erstatning til brød.

Du kan også putte opp i en teskje med bakepulver i disse rundstykkene. 1 teskje fiberhusk er også bra, men ikke nødvendig. Fiberhusk blir som et lim, som også hjelper til med å binde godt og lage en saftighet. Men eggenne og cottage cheese gjør samme nytten. Har netopp laget min tredje variant, denne gang med kanel, lukter godt!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Har nå kopiert alle innkomne oppskrifter! Gleder meg å prøve de! Takk til jer og må jer få

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg tror at vi skulle gerne "lære" Helgemann at bruge kokosmælk i maden. Smager godt, "fylder" godt og er en velsignelse for hypothyreose-kosthold (mener jeg).
    Prøvde kokosmelk i havregrøt. Men det var ikke godt!!

Hvilke merke bruker du? Prøvde kokosmelk fra Santa Maria. Og den var ikke god! Fikk jo sjokk da jeg åpnet boksen, glemte jo å riste boksen før jeg åpnet, så det var et lite delikat syn og lukt som møtte meg, da boksen ble åpnet. Det første som møtte meg, var en stein hård masse, og helt ned i bunnen var alt vannet samlet. Så jeg måtte piske forsikte med håndvisp, slik at den hårde massen ble fordelt ut med vannet som var i boksen... Men det var likevel ikke godt!! Da er jo matfløte et bedre alternativ...

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Havregrøt

1 eple
    5 dl vann evt blandet med melk
    2 dl havregryn, enten store, eller spesial havregryn
    Litt rosiner

Skrell eplet, fjern kjernen, og hakk opp eplet i små biter. Ha det i en kjele, tilsett 1 dl vann, og litt salt. Kok opp, og la det små putre til eplebitene blir så myk, at du kan klemme de sund. Ta kjelen av platen, mos eplebitene, så det blir til eplegrøt. Ha i resten av væsken (4 dl), havregryn, og rosinene. Rør rundt, og sett kjelen tilbake på platen. La det hele kokes i ca 10 min.

Når grøten er ferdig, har jeg den i en bolle. Strør/drysser kanel på grøten, rører rundt så kanelen "blir borte", strør kanel på nytt igjen over grøten, rører rundt igjen, så kanelen "blir borte" igjen, og strør kanel på nytt igjen over grøten, har så en liten klump meierismør på toppen. Synes det blir best slik, med at jeg rører kanelen i to ganger.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    119

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Prøvde kokosmelk i havregrøt. Men det var ikke godt!!

Hvilke merke bruker du? Prøvde kokosmelk fra Santa Maria. Og den var ikke god! Fikk jo sjokk da jeg åpnet boksen, glemte jo å riste boksen før jeg åpnet, så det var et lite delikat syn og lukt som møtte meg, da boksen ble åpnet. Det første som møtte meg, var en stein hård masse, og helt ned i bunnen var alt vannet samlet. Så jeg måtte piske forsikte med håndvisp, slik at den hårde massen ble fordelt ut med vannet som var i boksen... Men det var likevel ikke godt!! Da er jo matfløte et bedre alternativ...

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Hjemmelaget müsli

1 liten avocado, evt 1/2 avocado hvis den er stor
    1 eple/evt granateple
    1 beger Yoghurt naturell (her i Norge får man kjøpt dette som små porsjon beger)
    1 neve chasewnøtter
    Litt rosiner
    Havregryn, store, eller spesial havregryn

Rensk eple, fjern kjernehuset, del eple opp i små biter, ha det opp i en mikser/blender. Skrap ut avocadokjøttet fra skallet, ha det opp i blenderen. Ha så Yoghurten opp i blenderen. Miks til alt sammen er som en tykkflytende suppe.
    Hell så blandingen over i en dyp skål. Ha så havregryn i skålen. Bruker ca 1,5 dl. Rør rundt til grynen og blandingen er godt blandet sammen. Ser ut som grønn havregrøt. Ha litt rosiner i, rør rundt igjen. Ha så nøttene opp i, og rør godt rundt igjen.

Bruker av og til å ha melonterninger på toppen. Man kan jo ha flere ingredienser opp i. Men jeg synes at det holder med jeg bruker å ha i.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Liste over gode læger?
    Av Anisa i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 18-01-15, 20:26
  2. Presentasjon helgemann - langt om lenge
    Av helgemann i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 12
    Siste melding: 12-01-12, 20:21
  3. Gode endokrinologer i Oslo (Oslofjordklinikken)?
    Av linda25 i forumet Endokrinologer
    Svar: 5
    Siste melding: 01-02-11, 17:51
  4. Te opskrifter
    Av Rogi i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 3
    Siste melding: 23-01-10, 15:42
  5. Diabetes, høyt stoffskifte, Neo Mercazole
    Av Cathrine... i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 26-09-05, 17:57

Bokmerker