Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
Nå er jeg uenig i at stoffskifteprøvene hennes er "såpass bra" jeg da.
Jeanette . Jeg tror, at der var anvendt mild ironi i det svar. Funny har godt nok skrevet: "jeg er så utrolig sliten og hadde mange andre symptomer som kunne stemme med lavt stoffskifte", hvorfor jeg ser Funnys "tal" i lyset af at der er symptomer, selv om de ikke er beskrevet nærmere... Et FT4 på 11,5 og TSH på 2,38 "viser" (mener jeg) at Funny skal op på mindst FT4 18, før hun kan få det bedre. Forudsat at TSH/hypofysen fungerer som den skal og de aktuelle tal afspejler kroppens rette behov for T-hormoner.

Til sammenligning, ville mit TSH ramme taget med mindst 100 (hvis ikke mere) ved FT4 på kun 11,5, da jeg skal ligge langt over ref.områder hvis jeg skal kunne fungere og have det fint.

Set gennem lægernes briller svarer Funnys tal til en ikke-behandlingskrævende subklinisk hypothyreose og symptomerne er lægerne ganske ligeglade med. De fleste af dem i hver fald.

Funny. Du bør presse på at komme i prøvebehandling med Levaxin, men vær opmærksom på, at startdose på 25-50 mcg vil stort set kun presse TSH ned, uden at få dit stofskifte op - Funny. Og når TSH kommer ned - vil lægen sikkert sige at nu er du velbehandlet og medicindosen er den rigtige. Men har du evt. mærket en bedring i nogle få dage og ellers er symptomerne vendt tilbage (det vil de gøre på så lille en medicindose), bør du presse på for et doseøgning-plan over tid, så du kommer op på en daglig dose der svarer ca. til 1,8 mcg Levaxin pr 1 kg kropsvægt. Der skal man forblive i mindst 6 uger før man kan bedømme behandlingens effekt.

Det er en lang vej og op ad bakke, men der er håb, forudsat at du selv medvirker og ikke er alt for autoritetstro når du lytter til din læge. Han har jo allerede bedømt dine prøveresultater som "bra", uden at kære sig om hvordan du har det, ikke? Du bliver ikke bedre af at læne dig op ad hans ekspertise. Det er sikkert og vist.

God bedring.