Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
Du kan bli utrolig sliten av flere ting enn bare lavt stoffskifte.

De relevante prøvene for stoffskifte som du har tatt er Anti-TPO (indikerer autoimmun sykdom som ødelegger skjoldbruskkjertelen - prøven ser grei ut), FT4 (skjoldbruskhormon, eller rettere sagt for-hormon, noe lavt) og TSH (skjoldbrukskkjertelstimulerende hormon).

De andre prøvene er vitamin B12, hvor mangel kan gi lignende symptomer. De siste gjelder anemi, eller "blodmangel". Ferritin indikerer jernnivået i kroppen, og B-Hb er blodprosent. Her ligger du jevnt over lavt, noe som kan indikere dårlig næringsopptak fra tarmen, alternativt at kostholdet ditt ikke er på topp. I forhold til legen er det kanskje lurt å spørre om tablettkur for B12 og jern. Om det ikke gir resultat blir det lettere å argumentere for å prøve behandling for lavt stoffskifte.

Det er vanskelig å mene noe mer så lenge du ikke beskriver symptomene dine. Når prøvene dine er såpass "bra" må en i stedet ta utgangspunkt i symptomene for å finne holdepunkter/argumenter.

Når det er sagt så utelukker ikke lave verdier av B12 og jern at du har hypotyreose. Det er fullt mulig å ha alle tre (det vet jeg alt om).
Nå er jeg uenig i at stoffskifteprøvene hennes er "såpass bra" jeg da. For det er de ikke mener jeg, og støtter n`Finn i hans svar ovenfor. Lav b12 og ferritin er også symptomer og konsekvenser av lavt stoffskifte, så ja, det er fullt mulig å ha alle tre.

Og nei, problemet ligger sannsynligvis ikke ikke i kjertelen, eller i en begynnende ødelagt kjertel, derfor har hun ikke positiv anti tpo. Den ligger som nevnt i "bestillingssenteret for tsh" i hjernen.

Ja, man kan bli slapp av andre ting enn lavt stoffskifte, men her er det hvertfall flere ting som peker i den retning. Så jeg syns det er nok av argumenter og holdepunkter til å mistenke dette.