Sitat Opprinnelig skrevet av Funny Vis post
Var hos legen fordi jeg er så utrolig sliten og hadde mange andre symptomer som kunne stemme med lavt stoffskifte. Etter å ha hørt på meg så mistenkte legen lavt stoffskifte og fikk tatt en del blodprøver. Resultatet er ifølge legen at alle prøvene er bra, men jeg er jo fortsatt dårlig...

Vet ikke helt hvilke som er relevante, men...

S-Anti TPO: 44 (0-60)
S-B12: 271 (200-700)
S-FT4: 11,5 (9,0-20,0)
S-TSH: 2,38 (0,30-4,50)
B-Hb: 11,9 (11,5-15,0)
S-Ferritin: 22 (10-200)

Kan jeg likevel ha lavt stoffskifte? Ser ut til at jeg har litt lite jern og jernlagre hvertfall...
Du kan bli utrolig sliten av flere ting enn bare lavt stoffskifte.

De relevante prøvene for stoffskifte som du har tatt er Anti-TPO (indikerer autoimmun sykdom som ødelegger skjoldbruskkjertelen - prøven ser grei ut), FT4 (skjoldbruskhormon, eller rettere sagt for-hormon, noe lavt) og TSH (skjoldbrukskkjertelstimulerende hormon).

De andre prøvene er vitamin B12, hvor mangel kan gi lignende symptomer. De siste gjelder anemi, eller "blodmangel". Ferritin indikerer jernnivået i kroppen, og B-Hb er blodprosent. Her ligger du jevnt over lavt, noe som kan indikere dårlig næringsopptak fra tarmen, alternativt at kostholdet ditt ikke er på topp. I forhold til legen er det kanskje lurt å spørre om tablettkur for B12 og jern. Om det ikke gir resultat blir det lettere å argumentere for å prøve behandling for lavt stoffskifte.

Det er vanskelig å mene noe mer så lenge du ikke beskriver symptomene dine. Når prøvene dine er såpass "bra" må en i stedet ta utgangspunkt i symptomene for å finne holdepunkter/argumenter.

Når det er sagt så utelukker ikke lave verdier av B12 og jern at du har hypotyreose. Det er fullt mulig å ha alle tre (det vet jeg alt om).