Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Threaded View
-
07-11-10, 12:33 #4
Sv: Lurer litt på mine blodprøvesvar...
Du kan bli utrolig sliten av flere ting enn bare lavt stoffskifte.
De relevante prøvene for stoffskifte som du har tatt er Anti-TPO (indikerer autoimmun sykdom som ødelegger skjoldbruskkjertelen - prøven ser grei ut), FT4 (skjoldbruskhormon, eller rettere sagt for-hormon, noe lavt) og TSH (skjoldbrukskkjertelstimulerende hormon).
De andre prøvene er vitamin B12, hvor mangel kan gi lignende symptomer. De siste gjelder anemi, eller "blodmangel". Ferritin indikerer jernnivået i kroppen, og B-Hb er blodprosent. Her ligger du jevnt over lavt, noe som kan indikere dårlig næringsopptak fra tarmen, alternativt at kostholdet ditt ikke er på topp. I forhold til legen er det kanskje lurt å spørre om tablettkur for B12 og jern. Om det ikke gir resultat blir det lettere å argumentere for å prøve behandling for lavt stoffskifte.
Det er vanskelig å mene noe mer så lenge du ikke beskriver symptomene dine. Når prøvene dine er såpass "bra" må en i stedet ta utgangspunkt i symptomene for å finne holdepunkter/argumenter.
Når det er sagt så utelukker ikke lave verdier av B12 og jern at du har hypotyreose. Det er fullt mulig å ha alle tre (det vet jeg alt om).
Lignende tråder
-
Mine blodprøvesvar
Av Fernanda i forumet BlodprøverSvar: 21Siste melding: 11-06-11, 21:24 -
lurer litt på stoffskiftet mitt
Av evius i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 01-05-07, 20:36 -
Lurer litt på om jeg har hypotyreose?
Av såga i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 23-04-07, 18:31 -
litt teit men, lurer på
Av rikke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 25-03-07, 20:28

Svar med sitat
Bokmerker