Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
06-11-10, 17:23 #8
Sv: Erstatning til smør, margarin og olje.
Hej, hej igen, Anis

Jo, der er "klarnet smør". Der findes et par links til mere info i indlæg nr. 2 her i tråden. Det eneste jeg ellers ved om ghee er, at det er en ældgammel type fedtstof, hvor man har udviklet fremgangsmåden med sigte på lang opbevaringstid i alm. temperatur (der var jo ingen køleskabe for tusind år siden eller to) og for at komprimere det, som folk i de varme lande (dengang) anså for at være det vigtigste næringsmiddel.
Når nomaderne gik på vandring havde de med sig.... fedt. Det meste af andet kunne de finde undervejs, men fedt var det vigtigste at sikre sig at have med, så det gjorde de. Ghee kunne fremstilles af alle slags smør, ikke kun af komælk, men også af gede-, hoppe- og kamelmælk.
Det undrer mig slet ikke, at ghee også anvendtes som salve-base, da masser af virkestoffer i urter/krydderier er fedtopløselige og kan dermed ikke nyttiggøres ved afkog eller tinktur, så hvorfor ikke bruge ghee når man alligevel bruger det i kosten.
Off Topic: Der findes flere "mystiske" råd fra folkemedicinen, bl.a. Hokus pokus rav mod struma .• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
MCT-olje
Av marge i forumet KokosoljeSvar: 6Siste melding: 24-10-10, 00:50 -
kokos olje bra for oss med hypotyreose?
Av irene i forumet KokosoljeSvar: 29Siste melding: 21-02-08, 19:23 -
MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 16-06-07, 14:23 -
"Om å fylle olje på en tørr motor"
Av Irbi i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 19-09-06, 19:14

Svar med sitat

Bokmerker