Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 71
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Standard Sv: Hyperparatyreoidisme

Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
    Det økte fra 16 til 70 på 3-4 mnd tror jeg, og det var etter dette han satte meg på d2. Jeg har diskutert d2 men ham og han sier at den eneste forskjellen er at man må ta høyere doser siden det ikke blir tatt opp like mye i kroppen. Men det kan godt være den som gjorde meg dårligere. Metallsmaken fikk jeg før jeg begynte på disse da.

Hva sier legen din om fremtidsutsiktene for å bli bra?
    Både fastlegen min og endokrinologen mente jeg burde bli betydelig bedre innen 2-3 mnd. Nå har det som sagt gått 2 mnd og jeg har kræsjet igjen etter en liten bedringsperiode som kanskje var tilfeldig. Jeg var hos fastlegen for et par uker siden og fikk en ny sykemelding, og da mente hun det var for tidlig å sjekke om behandlingen har en virkning. Jeg følte meg også mye bedre akkurat da, så hun mente at det var bevis nok.

Jeg har en veldig flott fastlege, men hun har det alltid litt travelt og blir ganske "besatt" når hun først finner noe. I fjor var det PCOS, og masse rundt dette når jeg ble syk. Men så ble jeg friskere igjen utover vinteren, og deretter syk igjen i august i år - og da var det d-vitaminmangel+PTH=hyperparatyreoidisme som ble funnet på nye, mer omfattende blodprøver.

Jeg tenker også at jeg har gått slik i 5 år av og på, med lite bevegelse og mange kraftige symptomer som nå har forverret seg - det må jo gi varige mén?

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av Devana Vis post
    Både fastlegen min og endokrinologen mente jeg burde bli betydelig bedre innen 2-3 mnd. Nå har det som sagt gått 2 mnd og jeg har kræsjet igjen etter en liten bedringsperiode som kanskje var tilfeldig. Jeg var hos fastlegen for et par uker siden og fikk en ny sykemelding, og da mente hun det var for tidlig å sjekke om behandlingen har en virkning. Jeg følte meg også mye bedre akkurat da, så hun mente at det var bevis nok.

Jeg har en veldig flott fastlege, men hun har det alltid litt travelt og blir ganske "besatt" når hun først finner noe. I fjor var det PCOS, og masse rundt dette når jeg ble syk. Men så ble jeg friskere igjen utover vinteren, og deretter syk igjen i august i år - og da var det d-vitaminmangel+PTH=hyperparatyreoidisme som ble funnet på nye, mer omfattende blodprøver.

Jeg tenker også at jeg har gått slik i 5 år av og på, med lite bevegelse og mange kraftige symptomer som nå har forverret seg - det må jo gi varige mén?
    Jeg er også redd for varige mèn, spesielt kognitive... Jeg skal tilbake til endoen neste uke, er spent på om det er noe hjelp å få...

Vet du hvor høy pth du hadde, og hvor lav dvitamin?
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Jeg er også redd for varige mèn, spesielt kognitive... Jeg skal tilbake til endoen neste uke, er spent på om det er noe hjelp å få...

Vet du hvor høy pth du hadde, og hvor lav dvitamin?
    PTH er jeg ikke sikker på.
    D-vitamin lå på 25.

Jeg vurderer å be om en utskrift av blodprøvene. Jeg tittet kjapt bort på skjermen når hun fortalte meg om d-vitamin og da så jeg et par * (stjerner) bak noen av blodprøvene, noe som ofte betyr at de er utenfor referanseområdet. Jeg er også interessert i å vite hva som ligger akkurat innenfor referanseområdet - det har jo i noen tilfeller noe å si...?

Jeg håper du får hjelp hos endoen neste uke. Kanskje det kan være lurt å ta noen nye blodprøver da. Hvor er det du går om jeg kan spørre? Navn er kanskje ikke lov å oppgi, men kanskje hvilken by?

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

PTH er jeg ikke sikker på.
    D-vitamin lå på 25.

Jeg vurderer å be om en utskrift av blodprøvene. Jeg tittet kjapt bort på skjermen når hun fortalte meg om d-vitamin og da så jeg et par * (stjerner) bak noen av blodprøvene, noe som ofte betyr at de er utenfor referanseområdet. Jeg er også interessert i å vite hva som ligger akkurat innenfor referanseområdet - det har jo i noen tilfeller noe å si...?

Jeg håper du får hjelp hos endoen neste uke. Kanskje det kan være lurt å ta noen nye blodprøver da. Hvor er det du går om jeg kan spørre? Navn er kanskje ikke lov å oppgi, men kanskje hvilken by?
    Stjerne betyr at det er utenfor ref. ja.

Jeg tar alltid masse blodprøver når jeg er hos han så jeg er spent på resultatet av de. Jeg går til Eriksen på Spesialistsenteret Pilestredet Park i Oslo.
    .

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Stjerne betyr at det er utenfor ref. ja.

Jeg tar alltid masse blodprøver når jeg er hos han så jeg er spent på resultatet av de. Jeg går til Eriksen på Spesialistsenteret Pilestredet Park i Oslo.
    Det blir spennende å høre hvordan det går hos han. Håper du oppdaterer oss.

Hvordan er forresten "sykdommen" din? Jeg leste i en annen tråd jeg søkte opp at du har vært syk i ca. 10 år?? Har du hatt noen gode perioder utenom når du fikk d-vitamin i begynnelsen?
    Uff...og jeg synes 5 år er lenge uten å få hjelp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er nok lurt å kontrollere hva dere putter i dere.
    Om det er D2 som dere skriver, heter det Ergokalsiferol, og skal bare ikke brukes ! Det er det man får på resept !
    Kroppen kan omdanne 10% av dette til brukbart D3. Resten blir til metobolitter som over en viss konsentrasjon blir giftige.

Bruk D3 (kolecalsiferol) isteden. Det er dette huden produserer.

Og ikke slutt nå da......
    120 er ikke en for høy verdi - iallfall ikke når vi går vinteren i møte.
    Bruk heller 50µg/dag D3, så kan dere vurdere å stoppe hvis dere tenker å være ute mye når sola kaster kortere egenskygge enn dere er.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Om det er D2 som dere skriver, heter det Ergokalsiferol, og skal bare ikke brukes ! Det er det man får på resept !
    Kroppen kan omdanne 10% av dette til brukbart D3. Resten blir til metobolitter som over en viss konsentrasjon blir giftige.

Bruk heller 50µg/dag D3, så kan dere vurdere å stoppe hvis dere tenker å være ute mye når sola kaster kortere egenskygge enn dere er.
    Jeg bruker d3, i form av calcigran forte. Jeg har nå bestilt litt ekstra fra USA som jeg tenkte jeg skulle prøve i tillegg - dette er også D3. Hvor mye tilsvarer 50µg som du nevner i IE/UI?

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Dersom det er Hyperparatyreoidisme kan dvitamin være farlig uansett og skal unngås. Det er kroppens forsvar mot høy kalsium. Etter operasjon vil dvitamin stabilisere seg...

Det blir spennende å høre hvordan det går hos han. Håper du oppdaterer oss.

Hvordan er forresten "sykdommen" din? Jeg leste i en annen tråd jeg søkte opp at du har vært syk i ca. 10 år?? Har du hatt noen gode perioder utenom når du fikk d-vitamin i begynnelsen?
    Uff...og jeg synes 5 år er lenge uten å få hjelp.
    Jeg ble syk når jeg var gravid med førstemann og det er faktisk 13 år siden. Bekkenløsning var diagnosen. Etter det har jeg vært innom mange diagnoser.

De første årene var det kun smerter og muskelsvakhet. Etterhvert ble jeg mer sliten, men jeg klarte jobb og familie.

For to år siden smalt det skikkelig. Jeg husker jeg satt på spinningsykkelen og plutselig hadde jeg ikke mer å gi. Null kraft i kroppen. Så kom svimmelheten, kvalmen. Jeg glemmer alt, roter noe fryktelig. Setter alt mulig rart i kjøleskapet blant annet. Jeg fikk veldig øresus, men det har blitt litt bedre nå. Jeg sliter med hodepine, tåler ikke støy eller å konsentrere meg.

Jeg krysser fingrene for at det finnes en løsning der ute, for slik det er nå har jeg mer en nok med å stå opp og å legge meg...
    .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

calcigran forte er D2 Ergokalsiferol....... Kast den !

Om D-vitamin er farlig når det gjelder Hyperparatyreoidisme, kommer an på da.....
    Hvis det er en primær type, altså at en av kjertlene har gått bananas å produserer PTH i vilden sky - jo - men farlig å farlig - det er farlig å bruke farlige ord, og graden er viktig her.

Er tilstandens årsak sekundær - altså har sin årsak utenfor parakjertlene, må en jo bare knaske ivei.

Aktiv sarkoidose skal man heller ikke tilføre D3, men da måles det høy D-vitamin. (1,25-OH)

Uansett - lav D-vitamin i skrotten er svært uheldig i mange sammenheng.
    Man kan påføre kroppen ireversible tilstander.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    34

calcigran forte er D2 Ergokalsiferol....... Kast den !

Om D-vitamin er farlig når det gjelder Hyperparatyreoidisme, kommer an på da.....
    Hvis det er en primær type, altså at en av kjertlene har gått bananas å produserer PTH i vilden sky - jo - men farlig å farlig - det er farlig å bruke farlige ord, og graden er viktig her.

Er tilstandens årsak sekundær - altså har sin årsak utenfor parakjertlene, må en jo bare knaske ivei.

Aktiv sarkoidose skal man heller ikke tilføre D3, men da måles det høy D-vitamin. (1,25-OH)

Uansett - lav D-vitamin i skrotten er svært uheldig i mange sammenheng.
    Man kan påføre kroppen ireversible tilstander.
    Ikke den calcigran forte jeg har. Den står det 800 IE vitamin D3 på.

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Hypothyreose? Noe annet?
    Av Lippincott i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 20
    Siste melding: 05-01-11, 17:22
  2. Lincoln om makt og annet
    Av Kevlin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 17-06-10, 14:07
  3. Et helt annet liv.
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor