Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Standard NRK hadde en god sak om mat og tilsetningsstoffer

NRK-dagsrevyen hadde i går kveld ei sak om hvor mye rart som befinner seg i ferdig produkter. Hvem hadde trudd at leverpostei inneholder bl.a. 12 ansjosfileter som tilsvare 15% ...!!! I tillegg inneholder det masse andre unyttige ingredienser, bl.a. ryggspekk, egg, mm. Svinelever er vist i underkant av 48%. Det er jo sånt at man ikke gidder å kjøpe mat mer, snart. Man vet jo ikke hva man spiser...

Hentet fra NRK Hedmark og Oppland (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/h...land/1.7364670):

– Enkelte matvarer har så mye tilsetningsstoffer at de burde vært merket med rød varseltrekant. Det mener kjendiskokk Charlotte Mohn.

...

Kokk Charlotte Mohn syns det er skummelt mye tilsetningsstoffer og E-stoffer i maten og at utviklingen er skremmende.

Hva er det i leverposteien?

Hun bruker leverpostei som eksempel. Det er under 50 prosent svinelever og svinekjøtt i boksen hun har plukket fram. Hva er da resten av leverposteien, spør Charlotte Mohn.

Nå kritiserer hun matvareindustrien for å tenke altfor mye økonomi, i stedet for kvalitet.

...

Charlotte Mohn mener enkelte matvarer burde vært merket med en rød varseltrekant.

Mye E-stoffer

- Når jeg leser om innholdet i leverposteien, er det en del ord jeg ikke forstår en gang, og en del E-stoffer som jeg ikke vet hva gjør med kroppen min, sier Mohn.

Også ernæringsekspertene reagerer på bruken av tilsetningsstoffer i maten og mener det ikke er nødvendig å bruke som mye som mange gjør i dag.

...

Gjør maten billigere

Men tilsetningsstoffene gjør matvarene billigere. Og nettopp prisen har gjort billigproduktene til en suksess.

Charlotte Mohn skulle ønske forbrukerne kunne få mer kunnskap igjen, slik at de lettere kan skille mellom matvarene.

Og hun mener man enkelt kan lage leverpostei hjemme på bare 15 minutter, uten å være kokk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: NRK hadde en god sak om mat og tilsetningsstoffer

Lærdommen er å styre unna ferdigmat. Forsøk å lage mest mulig selv. Om du kjøper noe, kjøp ting som er mest mulig rene, som tomatpure og bønner på boks.

Jeg lagde forresten hjemmelaget leverpostei et år før jul. Den smakte himmelsk. Men lukten i huset mens den stekte var fæl.....

Et alternativ til dyre kjøttpålegg er å lage stek av lam og andre dyr og skjære i tynne skiver og fryse ned i små porsjoner.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: NRK hadde en god sak om mat og tilsetningsstoffer

Og det er lurt å skylle grønnsaker på boks - f.eks mais -
    dette iflg en kokk jeg kjenner.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
    Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 56
    Siste melding: 03-07-10, 15:08
  2. Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
    Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 25-06-10, 22:06
  3. Svar: 14
    Siste melding: 11-12-09, 14:49
  4. Jeg fikk et barn i desember 1997 og hadde absolutt ingen oppfølging av hypothyreose
    Av rubimor i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 24-08-06, 11:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn