Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
27-06-05, 23:48 #1
Om kampanjen for å få Armour dekket av helsevesenet i englan
Her er link til postinger på alt.support. thyroid om å få Armour på blå resept i england.
http://www.altsupportthyroid.org/new...605&start=7600 og neste posting
eller http://www.google.com/groups?hl=no&l...d%26start%3D25
nora
-
28-06-05, 01:25 #2
Shiela skriver innledningsvis at alle pasienter har rett til en optimal behandling, og konkluderer med at det selvfølgelig også gjelder de som har det best på Armour.
Har vi det i Norge ? Har vi en rett til optimal behandling ?
Jeg antar selvfølgelig at vi har det, men er dette lovmessig formulert i Norge ? Har leita litt men finner ikke noe.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-06-05, 09:57 #3
I Pasientrettighetsloven står følgende:
Så noen rett til optimal behandling har vi nok ikke...§ 2-1. Rett til nødvendig helsehjelp
Pasienten har rett til øyeblikkelig hjelp. Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra kommunehelsetjenesten.
Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen, og kostnadene står i rimelig forhold til tiltakets effekt.
-
28-06-05, 10:19 #4
Jo det heter man kan få en ennen medisin enn som er vanlig, og det med synomympreparater--hvor man skal ha billigste--da kan man få den andre når den billigste ikke passer av en eller anne grunn. Mer om det på www.legemiddelsiden.no .
Nå er imidlertid skjoldbruskkjertelekstrakt ikke en annen medisin engang. Det har vel gått saksbehandleren din hus forbi.
Og at han skreva t den inneholdt T3 og derfor måtte avslås, vinter også om uvitenhet.
I det konservative legetidsskriftet vi har, står det nettopp at man kan prøve liothyronin hvis levaxin ikke hjelper. Liohtyronin er som vi vet T3.
Så du må henvise til legetidsskriftet. Og at den medisin du vil ha ikke er noen ny eller annen medisin. Tror jeg.
Jeg er 9interessert i å finne farmasi-dokumenter om at skjoldbruskkjertelekstrakt har vært brukt her i Europa og Norge før, slik at man har et argument overfor trygdemyndighetene.
Hvor finner man det her i Norge? Gammel felleskatalog?
Her er noe fra Merck, som viser at thyroidinum siccatum ble laget til 1983 av Merck.
http://www.thyrolink.com/servlet/PB/...910/index.html se historie
(de er skikkelig opphengt i jod i thyskland)In 1894, E. Merck introduced one of the first thyroid preparations in the world. Since then, E. Merck has played a substantial role in thyroid research and development:
1894
Thyroidinum siccatum
Introduction of desiccated sheep thyroid gland (powder, later tablets) in Germany. Available as Thyroidin Merck until 1983
1896
Thyroidin Merck (USA)
Offered in the price list published in Merck's 1896 Index (New York)
1901
Antithyroidin Merck
Produced from the serum of thyroidectomized rams (Moebius)
1911
Glandula Thyroideae siccata "Merck" Tabletten
Dessiccated thyroid gland available as tablets
1912
Research on a standardized thyroid extract product
(Annual report Scientific Laboratory 1912)
1921
Thyreoidinum depurat. Notkin Tabletten
Thyroid protein extract
1925
Evaluation of Kendall's Thyroxine
"Obviously thyroxine is not the only active thyroid product"
1925
Thyroidea Opton
Introduction of protein-free degradation product of the thyroid gland
1928
Novothyral
Introduction of water soluble standardized thyroid extract (Axolotl)
1941
Thyroidin Merck
Standardized also with Axolotl method
1948
Methicil
Brand of Methylthiouracil available from Merck in Germany
1965
Kalium jodatum Compretten (100 mg KI)
Indicated for prevention of radioactive iodine incorporporation in nuclear accidents
1968
Novothyral
Newly introduced as a T4/T3 combination in Germany
1973
Euthyrox
Mono T4 tablets introduced in Germany, later in many other countries
1975
Jodid Merck
Iodide 100 µg tablets (later 200 and 500 µg) introduced in Germany
1985
Jodthyrox
T4/Iodide combination introduced in Germany for iodine deficiency goiter
1990
Thyrozol
Thiamazole (Methimazole) introduced in Germany
1993
Beginning globalization of Merck KGaA's thyroid business
nora
-
28-06-05, 10:51 #5
Helt enig nora. Jeg syns det er en syyltynnnn avslagsgrunn. Det virker som dette med T3 er hovedgrunnen til avslaget, men det nevnes tilslutt at uregistrerte preparater skal foreskrives av spesialist i sykdommens fagfelt.
Jeg anførte jo at det ikke var noe problem å skaffe relevant foreskrivning, men dette vil de ikke gi avgjørende betydning. De sier rett ut på slutten at det er fordi Armour inneholder et virkestoff fra hver undergruppe under punkt 14a.
Jeg tenkte at viss Shiela`s opplysning var nedfelt i Norsk lov, så ville det hjelpe min argumentasjon.
Jeg blir jo egentlig ganske forbanna over at man klamrer seg til en tåplig paragraf som eneste grunn til å avslå.
Lavaxin og Liothyronin er godkjent, men hvis man slår sammen disse i en tablett for å lage det litt enklere for pasienten så kan den ikke godkjennes ?
???• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-06-05, 10:58 #6
Noe av motivasjonen for avslag er sikkert økonomisk fundert... Armour koster en del mer enn Levaxin, gjør det ikke?
-
28-06-05, 11:06 #7
Kan du ikke argumentere med at det er tusenvis av pasienter som får både thyroxin og liothyronin på blå resept samtidig altså. Bare for å være sikker på at de får det med seg at den behandlingen er vanlig i norge.
nora
-
28-06-05, 15:17 #8
jo, det kan godt være økonomisk fundert, men dette kommer nok ikke i næreheten av det som kalles dyr behandling (økonomisk sett)
Tror de sjeler litt til at det nettopp er "DYR" med i bildet her, men finner en annen avslagsgrunn ??
jo, det kunne jeg. Men har ikke tenkt på det. Det er jo et argument. Lurer på hvordan det foregår i Trygderetten. Får man si noe eller er det pr.post det også tro ?
syns det er veldig fint med innspill og argumenter for jeg kommer ikke så lett på dem selv, så takk til alle.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-06-05, 15:24 #9
Kanskje du kunne legge ut en kladd her, så vi kan komme med innspill og ideer? Flere hoder tenker vel ofte bedre enn ett... ;) Og så er det jo selvfølgelig helt opp til deg om du vil bruke forslagene, da!
-
28-06-05, 16:48 #10
Har akkurat fått en scanner, men teknikken . . . . .
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Ris og ros til helsevesenet
Av Mod i forumet Hos legenSvar: 4Siste melding: 04-01-16, 18:42 -
Helsevesenet i Sverige - dokumentar
Av Sonja Midtlien i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 18-09-09, 02:27 -
Helsevesenet
Av nerusvi i forumet Frustrert og leiSvar: 9Siste melding: 11-08-09, 22:27 -
Lærer helsevesenet av feil ?
Av Hansen i forumet Hos legenSvar: 13Siste melding: 03-10-06, 12:04 -
Om kampanjen for å få Armour dekket av helsevesenet i englan
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 29-06-05, 08:45
Svar med sitat
Bokmerker