Side 8 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 86

Tråd: B12-vitamin

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard B12

Hei!

Jeg har nettopp tatt nye stoffskifteprøver - deriblant B12. Jeg har i lang tid tatt importert tilskudd av B12 1000µg. Resutatetet:

962, ref ( 115 - 600). Jeg ble litt forskrekket. Kan man få for mye? fT4 og fT3 innenfor normalen med henholdsvis 15 og 4,8. TSH er fortsatt ikke målbar.

Kan legge til at jeg i flere uker har gått på 4 grain Westhroid. Før det 4,5 grain. Jeg synes det er "rart" at fT3 ikke er høyere siden det blir 36µg ren T3 pr dag...? Ref på fT3 er 2,6 - 5,7....
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: B12

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Hei!

Jeg har nettopp tatt nye stoffskifteprøver - deriblant B12. Jeg har i lang tid tatt importert tilskudd av B12 1000µg. Resutatetet:

962, ref ( 115 - 600). Jeg ble litt forskrekket. Kan man få for mye? fT4 og fT3 innenfor normalen med henholdsvis 15 og 4,8. TSH er fortsatt ikke målbar.

Kan legge til at jeg i flere uker har gått på 4 grain Westhroid. Før det 4,5 grain. Jeg synes det er "rart" at fT3 ikke er høyere siden det blir 36µg ren T3 pr dag...? Ref på fT3 er 2,6 - 5,7....
    Hej Yvette,

Jeg tror ikke at det betyder noget med dit nye B12 resultat. Jeg har læst flere steder, at B12 ikke kan overdoseres samt at det udskilles via tarmen.

Her er et citat:
    "Kan man overdosere B12-vitamin?
    Overdoser med B12 ses faktisk aldrig, fordi det er så svært at optage i tarmen. Hvis man derimod giver B12-vitamin direkte i blodbanen via indsprøjtning, kan det give en allergisk reaktion. "

I Danmark ligger grænserne på (150-9999) og så er din B12 jo langt fra høj

Håber at du har det godt!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard En syte tråd. B12-mangel

Kom over denne artikkelen om vitamin B12-mangel og pernisiøs anemi på nett, og må si at symptomlista er som en beskrivelse av mitt sykdomsbilde, og den passer nok utmerket på mange av dere andre her inne også.

http://www.pasienthandboka.no/default.a ... entid=1087

Har følgende verdier nå:

TSH 3,8
    FT4 14

Jernlager 9
    Blodprosent 11,6
    B12 199

Ligger innenfor det normale, men lavt. Anbefales ikke å ta tilskudd, og får heller ikke noe B12.
    Artikkelen sier jo at man kan ha mangel selv om verdiene ligger innenfor det normale, men hvorfor er ikke allmennlegen med på dette da.

Over til sytinga:
    Sliter skikkelig for tia både psykisk og fysisk, og har ikke overskudd til å sloss mere. Føler at helsa går fort nedover, har begynt å hovne voldsomt opp i kroppen, kan øke 6-7 kilo på noen dager men får ikke hjelpa jeg trenger. Hukommelsa og konsentrasjon fører til at jeg ikke makter å skrive så mange innlegg her inne mere, og en samtale i tlf er et mareritt husker jo ikke det som blir sagt. Får anfall der jeg ikke helt vet hvor jeg er, tidsbegreper har jeg heller ikke. Smakssansen og lukte sansen er blitt værre, kjenner nesten ikke lukta av salmiakk, og maten smaker ikke lengre spiser for å bli mett, men det er ubehaglig siden jeg nesten ikke kjenner hva jeg spiser. Venner har jeg nå bare på nett, makter ikke være blandt folk mere. Lever ikke lenger bare eksisterer.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard En sytetråd.

Huff, dette høres ikke bra ut. Jeg har ikke lest linken, men reagerer på at du feks. ikke får B12 tilskudd. Uttaler meg ikke om blodprøver, for det er jeg ikke kompetent til, men verdien din der skal opp. Mye hjelp av legen min har jeg ikke, men jeg sa at vi hypo-folk SKAL ha tilskudd, enten som TRIO-BE eller B-12 sprøyter. Selv har jeg vanndrivende som jeg kan ta når jeg får hovne ankler eller fingermerket på leggen....(fikk det av en anestesilege.ikke fastlegen).Tar du jerntilskudd, ville ikke skade det, tror jeg... Kanskje du skal ha mere stoffskiftemed. og, jeg hadde fått beskjed om det hvis TSH,n min hadde vært så høy, og FT4 forholdsvis lav(går da ut fra FURST-lab.) Både selve stoffskifte, B-vit.mangel og lavt jern gir symptomene dine, tror jeg. Og hvis du får dem fra flere av årsakene her, er det ikke rart du er miserabel.. Håper du får hjejp. Andre her kan nok svare bedre.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tror du har for lav dose og at det er årsaken til noen av problemene dine. Iallfall de av litt psykisk karakter.
    Hvis du skal klare å øke dosen din så bør både ferritinet og B12 være høyere enn du har nå. Du kan godt prøve og øke med de verdiene du har, men hvis du får vanskelige symptomer må nok dette opp.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: En syte tråd

Sitat Opprinnelig skrevet av Hsn
    Har følgende verdier nå:

TSH 3,8
    FT4 14

Jernlager 9
    Blodprosent 11,6
    B12 199

Over til sytinga:
    Sliter skikkelig for tia både psykisk og fysisk, og har ikke overskudd til å sloss mere. Føler at helsa går fort nedover, har begynt å hovne voldsomt opp i kroppen, kan øke 6-7 kilo på noen dager men får ikke hjelpa jeg trenger. Hukommelsa og konsentrasjon fører til at jeg ikke makter å skrive så mange innlegg her inne mere, og en samtale i tlf er et mareritt husker jo ikke det som blir sagt. Får anfall der jeg ikke helt vet hvor jeg er, tidsbegreper har jeg heller ikke. Smakssansen og lukte sansen er blitt værre, kjenner nesten ikke lukta av salmiakk, og maten smaker ikke lengre spiser for å bli mett, men det er ubehaglig siden jeg nesten ikke kjenner hva jeg spiser. Venner har jeg nå bare på nett, makter ikke være blandt folk mere. Lever ikke lenger bare eksisterer.
    Hej

Prøv at se denne tidligere tråd om smagsans og B12 (hvor der også er endnu en henvisning til en endnu tidligere tråd)

http://www.xlpluss.no/thyroforum/vie...&highlight=b12

B12 værdierne ligger normalt mellem 200-9999. Jeg havde samme symptomer og fik det dårligere og dårligere fordi mit B12 var på vej nedaf over flere måneder. Alting smagte af blod eller jern eller jord. Jeg havde det vældigt dårligt på 230 men først på 209 bestemte jeg mig til selv at tage ekstra B12 vitamin. Jeg fik det først bedre på 365 og nogle mener, at man helst skal ligge på over 500. Der ligger jeg så nu ved at tage 1mg sublingual B12 om dagen Der kendes ikke til overdosis, idet overflødigt vitamin udskilles af kroppen.

Jeg er ikke bekendt med referencerne på dit jern, men 9 ser ud til at være lavt også, så tilskud kunne være en mulighed.

Iøvrigt ligger din TSH højt og din T4 lavt. Der er ikke noget at sige til at du har det svært og rigtigt dårligt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det kommer helt an på hvilken lege man har, om man får vitamin B-12.

det ene er sprøyter , men tablettene er nye og kanskje vet ikke legen din om dem ennå.
    Jeg merker ihvertfall forskjell om jeg tar B-12 elelr ikke, men ikke fra en dag til en annen.
    man skal helst ha mist 360 på blodprøven, 199 er litt lavt.
    de tester en ike for autoimmun gastritt her i Norge, de gjør det noen ganger i tyskland.
    Det var forresten en som postet men en prøve på 50 der et par uker siden, og hun hadde masse symptomer og kom på sykehus men legen tok det heller ikke særlig alvorlig siden hun ikke hadde anemien, bare B-12-mangelen og han har ikke greie på den. Han mener man MÃ… ha anemien fora at det skal være mangel....han tar feil. Din lege kanskje også.
    http://www.ht-mb.de/forum/showthread.php?t=1078437
    I tyskland kan man gå på apoteket og kjøpe B-12 ampuller uten resept, leser jeg i tråden. (hvorfor er det bare på resept her i Norge???)

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: En syte tråd

Her kan du kjøpe B12-vitaminer:
    http://www.vitaviva.com/en/Default.aspx

Det som reddet meg var å øke dosen med Levaxin. Før jeg økte, følte jeg at livet mitt var i ferd med å gå helt i dass. :( Føler nå at jeg kommer mer og mer tilbake til et normalt liv.

Du har tidligere reagert på doseøkning fra 50 til 75 mcg. Kan du i samråd med legen forsøke en økning på 12.5 mcg pr. dag?

Lykke til HSN!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

ikke gi opp!

jeg sier bare til legen hva jeg vil ha, og så gir han meg det til slutt.
    jeg har oppdaget at det hjelper å si noe slikt som at " jeg ønsker å gi det et forsøk for å utelukke....", da føler jeg han legger godviljen til.

du kan prøve et legebesøk, si at du ønsker å øke medisinene samt få b12 sprøyter. du føler deg dårlig, og det skader ikke å gi det et forsøk hverken for deg eller legen. det er helt normalt å prøve seg frem.

sier han/hun nei til det vil jeg faktisk si at du bør bytte lege, for dette er virkelig ikke store greier å be om.

jeg kan jo nevne at vekten min sluttet å gå opp når jeg prøvde liothyronin ved siden av, men det klusset litt med dosen så jeg sluttet på et etterhvert.
    for meg var det iallefall det som skulle til for at vekten stoppet å øke.

men prøv først med en økning av de medisinene du har nå, og vær snill med deg selv

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Hei har bestilt disse nå: Vitamin B12 "Methylcobalamin 5000 mcg", giroblankett hva er det, er det faktura som legges ved bestillinga og at jeg betaler i ettertid, eller får jeg en giro som må betales på forskudd?

Går nå på 50 mcg 5 dager i uka og 75 onsdag og fredag, og har ingen problemer, fikk beskjed fra annen lege at å øke 25 hver dag var alt for mye. Dessverre er dette sykehuslege så hun er ikke en mulig fastlege for meg.

Nedre grense på jernlager er 9 her, har hatt ned i 7 varierer litt mellom de verdiene.

Grensa på blodprosenten var visst 11,8 så ligger akkurat under.

B12 er fra 150 så der ligger jeg veldig bra ann sier legen.....

N´Finn mener du at jeg må ha de verdiene forhøyet for at Levaxin skal ha effekt, eller mener du at det er derfor jeg har tålt tidligere doseøkninger så dårlig?
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Side 8 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  3. Vitamin D...
    Av Hassan i forumet D-vitamin
    Svar: 24
    Siste melding: 21-02-10, 08:01