Side 6 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 86

Tråd: B12-vitamin

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: Smag og B12 vitation

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
    Jeg er i hvert fald sluppet for en megastor (an)del af "brain fog" efter at jeg begyndte at indtage Brain B-12 (Methylcobalamin) 1000mcg/dag i form af sugetabletter, der går direkte i blodbanen via mundens slimhinder.
    Anisa,

Har du fået taget blodprøver for B12?
    Hvad ligger dine B12 tal på?
    Har du fået konstateret om din optagelse af B12 er ok?
    Har du fået B12 indsprøjtninger eller pillerne af en læge?
    Hvis ikke, hvor har du købt sugetabletterne?

Ja, det var mange spørgsmål, men jeg er også ret nysgerrig

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard B12

Hei

Jeg startet på B12 tilskudd for noe over 2 måneder siden. Tok 1000mg pr dag i to måneder. Og da var prøvene mine på over 600, og jeg og legen bestemte at jeg skulle ta en pause for å se hva som skjedde da. Det er ikke mer enn 11 dager siden jeg sluttet å ta dem.

Og jeg er veldig dårlig for tiden. Nå skal det sies at stoffskiftet mitt igjen er ute på tur. TSH 4,4* (0,4-4,4), FT4 16 (12-22), FT3 4,6 (3,1 - 6,3). Jeg pleier å trives med en T4 på 20-21 og en TSH på ca 1, så ingentvil om at jeg er lav igjen.Har økt 2 Levaxinen ganger i løpet av 6 - 8 uker. Økte lite om gangen, bare 12,5mg pr dag, så nå har jeg økt med 25mg pr dag.

Men det jeg lurer på er jo om B12 kan påvirke tretthet og slapphet. Jeg er mo i knærne 24 timer i døgnet. Sover enormt mye. Hvis jeg bare sover 11 timer sitter jeg på sengkanten og sover når jeg forsøker å komme meg opp. Jeg har ikke vært så dårlig siden før Levaxinen kom inn i livet mitt. Noen som vet om B12 og dette kan henge sammen? Eller er det bare det at jeg er ustabil i stoffskiftet....?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: B12

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Hei

Jeg startet på B12 tilskudd for noe over 2 måneder siden. Tok 1000mg pr dag i to måneder. Og da var prøvene mine på over 600, og jeg og legen bestemte at jeg skulle ta en pause for å se hva som skjedde da. Det er ikke mer enn 11 dager siden jeg sluttet å ta dem.
    Hej Anne Ma

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du skulle slutte med indtaget af B12, blot fordi din B12-værdi er kommet op hvor den skulle være..... den underliggende "tilstand" der ligger til grund for, at du overhovedet havde behov for tilskud til at begynde med - er vist den samme som før.

Nu ved jeg ikke hvilken form B12 du havde indtaget for ophøret for 11 dage siden og ej heller om det var indsprøjtninger, almindelige tabletter eller smeltetabletter (dem man kun beholder i munden til de er opløst af sig selv).

Jeg selv bruger den form der hedder Methylcobalamin (enzymform) som sugetabletter og agter at fortsætte med dem uanset hvad mine "værdier" siger idet disse værdier (mener jeg) kun er høje nok fordi jeg netop løbende supplerer op hver dag med 1000 mcg, selv om vi kan få meget mere uden at komme til at overdosere....

Giftreaktioner på B12-vitamin er aldrig set. Doseringer på op til 30 mg (!) dagligt har ikke givet negative reaktioner. Vitaminet kan derfor siges at være uden bivirkninger i doseringer, der ligger 30.000 gange højere end ADT!

Større enkelttilskud udnyttes bedst om aftenen sammen med B9 (folsyre).

http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1480
    Men ellers er det bare at genoptage og se hvordan det evt. vil påvirke dit velbefindende når B12-depoterne igen er fyldt op og vedligeholdt i forhold til dit eget, individuelle behov for vitaminet. Personligt er jeg overbevidst om at B12-tilskud vil gavne de fleste af os med stofskifteproblemer.

God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja det med B-12 kan påvirke formen veldig, ifølge pasienthistorier fra andre forums.
    Det er ganske dyrt med B-12 her. Vi har noen vansker med å få tak i metylcobalamin også men må få tak i det via bakveier...
    Jeg tar Trio-Be men har ikke tatt det på noen mnd pga cashmangel...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Anisa og Nora

Jeg har ikke hatt mangel på B12 eller noen virkelig god grunn for å starte behandling. Det er ikke sikkert at det er noen annen faktor enn at kroppen min har det bra på lave B12 verdier. Vi er jo alle indivduelle på alle plan
    Det var min egen nyskjerrighet og søken etter gjerne et lite svar i forhold til min fatuige som gjorde at jeg startet med B12. Jeg virker å være så meget mer plaget av det enn mine bekjente med stoffskiftelidelser (kan være feil, men virker slik). Og det har jo fått meg til å tenke i mange retninger. Særlig ME.

Siden nivåene mine av B12 ikke har vært høyere enn 317 (140 - 680) siden sommeren 2004, så tenkte jeg at det kanskje kunne bedre ting litt om jeg fikk dem høyere i ref. området. Det ville i hvertfall ikke skade...

Jeg kan ikke si at jeg har merket noen bedring, men så har jeg også vært ustabil i stoffskiftet. Da jeg var hos legen for 12 dager siden hadde B12 nivåene mine gått opp fra rett over 200 til 646. Noe som er helt øverst i ref. området. Tanken for å slutte var å se hva som skjer med blodprøvene om jeg ikke tar tilskudd i 6 uker. En god vitenskapelig test ;)

Og svaret til Nora bekreftet det jeg har en anelse om, at fatiugen min har eskalert igjen pga av stoppen på B12. I hverfall er den mye mer merkbar. Er helt zombie rett og slett. Sover enormt mye osv. Jeg er lur nok til å vite at det kun ertiden som kan gi et skikkelig svar på dette. Jeg tror at jeg skal fortsette eksperimentet sånn at jeg er trygg på at jeg trenger disse tilskuddene. Jeg er utrolig forsiktig når det kommer til piller og tilskudd. Jeg er av den oppfatning at for de fleste så skal kostholdet rekke.

Jeg har tatt noen B12 tabletter (vanlige) som er produsert på Island som heter Betolvx. Cyanocolbamin heter virkestoffet. De er på 1mg. Når de er slutt har jeg kjøpt et annet merke med samme virkestoff som heter Behepan og har samme styrke. Jeg tar min om morgenen med Levaxinen på fastende mage.

Nora om du kjenner noen i Sverige så koster ikke B12 så mye. Men får du ikke slikt på blåresept? Trodde Trio-Be var reseptbelagt i norge?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har i alle fall fått TrioBe på resept.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Trop Be er på resept.
    Har ikke vært i Sverige etter B-12, og det var jo en posting ang. B-12 i Sverige en stund siden, har ikke bokmerket den...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Vet at det har vært mye snakk om B12 i Sverige og at de er lenger fremme enn norske helsevesen ang det.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De har hatt tabletter der i mange mange år, og noe sånt var helt ukjent i Norge helt til man fikk Trio-be.
    Her er for eksempel litt lesestoff fra eyr: http://www.google.no/search?sourceid=na ... e:uib%2eno
    men de snakker fremdeles bare om mangel, stor mangel av B-12. Ikke om dem som blir bedre av B-12 enda tallene er innenfor.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det er jo det de pleier legene... ;)
    Hilsen Anne Ma

Side 6 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  3. Vitamin D...
    Av Hassan i forumet D-vitamin
    Svar: 24
    Siste melding: 21-02-10, 08:01