Hei Anisa og Nora

Jeg har ikke hatt mangel på B12 eller noen virkelig god grunn for å starte behandling. Det er ikke sikkert at det er noen annen faktor enn at kroppen min har det bra på lave B12 verdier. Vi er jo alle indivduelle på alle plan
Det var min egen nyskjerrighet og søken etter gjerne et lite svar i forhold til min fatuige som gjorde at jeg startet med B12. Jeg virker å være så meget mer plaget av det enn mine bekjente med stoffskiftelidelser (kan være feil, men virker slik). Og det har jo fått meg til å tenke i mange retninger. Særlig ME.

Siden nivåene mine av B12 ikke har vært høyere enn 317 (140 - 680) siden sommeren 2004, så tenkte jeg at det kanskje kunne bedre ting litt om jeg fikk dem høyere i ref. området. Det ville i hvertfall ikke skade...

Jeg kan ikke si at jeg har merket noen bedring, men så har jeg også vært ustabil i stoffskiftet. Da jeg var hos legen for 12 dager siden hadde B12 nivåene mine gått opp fra rett over 200 til 646. Noe som er helt øverst i ref. området. Tanken for å slutte var å se hva som skjer med blodprøvene om jeg ikke tar tilskudd i 6 uker. En god vitenskapelig test ;)

Og svaret til Nora bekreftet det jeg har en anelse om, at fatiugen min har eskalert igjen pga av stoppen på B12. I hverfall er den mye mer merkbar. Er helt zombie rett og slett. Sover enormt mye osv. Jeg er lur nok til å vite at det kun ertiden som kan gi et skikkelig svar på dette. Jeg tror at jeg skal fortsette eksperimentet sånn at jeg er trygg på at jeg trenger disse tilskuddene. Jeg er utrolig forsiktig når det kommer til piller og tilskudd. Jeg er av den oppfatning at for de fleste så skal kostholdet rekke.

Jeg har tatt noen B12 tabletter (vanlige) som er produsert på Island som heter Betolvx. Cyanocolbamin heter virkestoffet. De er på 1mg. Når de er slutt har jeg kjøpt et annet merke med samme virkestoff som heter Behepan og har samme styrke. Jeg tar min om morgenen med Levaxinen på fastende mage.

Nora om du kjenner noen i Sverige så koster ikke B12 så mye. Men får du ikke slikt på blåresept? Trodde Trio-Be var reseptbelagt i norge?