Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
04-04-09, 00:05 #6
Sv: Er vi alle "internett-pasienter"?
"Nogle læger ryster i bukserne, når deres patienter har udskrifter fra Internet med i konsultationen. Hvis de nægter at læse dem, kan patienterne blive fornærmede. Hvis de prøver at se dem igennem og diskutere dem, kan det udløse lange, nytteløse diskussioner, og da mange patienter kommer med informationer, som lægen ikke kender til, kan den slags diskussioner af og til blive pinlige. Nogle læger er gået så langt, at de fortæller patienterne, at sundhedsoplysninger på nettet ikke er til at stole på." Fra artiklen Patienter på nettet i Måndesskrift for praktisk lægegerning/juni 2002
Eller....
"Sundhedsvæsenet bør og kan i højere grad bruge internet og it i forbedringen af service og kvalitet - ikke mindst ved at gå i dialog med patienterne. Hvis ikke sundhedsvæsenet gør noget alvorligt ved problemet, tager patienterne bare sagen i egen hånd, mener Laura Adams, Institute for Healthcare Improvement." Fra artiklen Patienter bulldozer sig til oplysninger fra 2002 i Ugeskrift for Læger.
I artiklen refereres bl.a. til forslag om at oprette chat-rooms for patienter. Det er en god idè, men jeg har svært ved at forestille mig den gennemført... uden samtidigt at respektere/anerkende patienternes evne/ret til selvhjælp.
"»Hvis ikke sundhedsvæsenet formår at etablere et kommunikationssystem med patienterne, vil patienterne bulldoze sig igennem for at få vores opmærksomhed. Antallet af hjemmesider med den ene negative historie efter den anden fra patienter om deres oplevelser på institutioner inden for sundhedsvæsenet er eskaleret inden for de seneste år.
Det af alt fortæller mig, at vi bliver nødt til at bane vejen for effektiv kommunikation med patienterne via nettet«, sagde Laura Adams"(direktør for Idealized Design of The Intensive Care Unit, Institute for Healthcare Improvement i USA/red.).
Artiklen er skrevet for 7 år siden og jeg har ikke kunnet spore det mindste tegn på, at noget af det foreslåede er blevet realiseret på vore breddegrader. Så vi fortsætter nok med at "bulldoze" os til oplysninger, på egen hånd.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Er vi alle "internett-pasienter"?
Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 12Siste melding: 22-04-12, 14:31 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11

Svar med sitat
Bokmerker