Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
Hybrid View
-
29-10-10, 19:28 #1
Sv: Stigende THS og stigende FT4 ??
Tar man utgangspunkt i et friskt system, er det sånn at TSH (ThyreoideaStimulerendeHormon) er et hormon som skal regulere den mengde stoffskiftehormoner kjertlen skal produsere.
Så når kontrollsystemet i hjernen "syns" at det er for lite stoffskfitehormoner i blodet, så stiger TSH for å skaffe fler.
Og det er hypotalamus i kontrollsystemet som både føler hvor mange det finnes og bestemmer hvor mange fler som skal produseres.
Dette organet er svært følsomt og er jo konstruert for å "finne" egenproduserte hormoner og ikke reagere på molekystrukturer som likner - altså det man kaller hormonhermere.
At man så ikke endrer tolkingen av dette når man fyller kroppen med kun en sort kunstige hormoner, eller hormone fra Gris - som har andre innbyrdes forhold mellom seg, for meg u-forstålig.
Så jeg vil ikke være enig i at verdienen skal være de samme som de eventuelt var da man var frisk.
Men den reagerer jo fortsatt.
Jo, de som har kontrollsenteret sitt intakt kan fortsatt ha en delvis nytte av den.
Og jo, den reagerer tilsynelatende også like logisk som tidligere på mengde-endringer. (altså dose-endringer)
Bare ikke med samme tallverdier, og den har en tendens til å nå sitt mettningspunkt lenge før den skal. Altså at den når null på et lavere fT4/fT3 nivå enn den burde.
Når en ser på dine verdier, later ikke det å være tilfellet.
TSH er fremdeles høy, og fT4 viser jo også en relativt høy verdi.
Man skal jo alltid tolke disse verdier i sammenheng, og aldri si : "ser man på TSH alene er det jo rom for en doseøkning her".
Man skal alltid vurdere helheten opp mot sine egne symptomer og hvordan man føler seg.
1. Jeg tar jo ikke prøver lenger, så med den kliniske forklaring du gir, ville jeg økt dosen.
2. Det oppgis prøvesvar nok til å kunne si litt om kasuistikk, og jeg ville også økt dosen på dette grunnlag.
3. At fT4 er i øvre sjikt bør ikke avholde en fra å øke dosen - selv ikke om TSH er mye lavere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-10-10, 06:36 #2
Sv: Stigende THS og stigende FT4 ??
Bruker du kun T4 basert medisn, altså Levaxin? det kan hende kroppen din ikke klarer å lage nok Ft3 ut av den T4 du får tilført. Jeg hadde det slik. mange har det slik. Men leger kan lite om det. I såfall, om du lurer på om det kan være løsningen, ville jeg bedt om å få T3 enten i form av ERFA thyroid eller Liothyronin
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Av Moxa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 64Siste melding: 17-04-10, 12:52 -
Kvinnedagen og behandling av lavt stoffskifte
Av Ruth Roland i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 5Siste melding: 23-03-10, 19:01 -
Østrogen, progesteron & behandling av lavt stoffskifte
Av Flower i forumet ProgesteronSvar: 9Siste melding: 20-12-09, 14:18 -
IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 23-10-09, 16:31

Svar med sitat
Bokmerker