Viser søkeresultater 21 til 30 av 108
-
23-05-06, 10:16 #21
Hashimoto?
Har skjønt at det er en variant av sykdommen, men hva innebærer det egentlig?
-
23-05-06, 10:30 #22
Hashimoto er det nesten alle av oss har, det er den vanligste grunnen for lavt stoffskifte.
Ellers fins det Ords thyreoditt (kjertelen blir mindre pga. autoimuniteten), og diverse betennelser og andre sjeldnere ting.
-
23-05-06, 10:32 #23
Hashimoto er navnet på han som først registrerte sykdommen. Den medisinske betegnelsen er Thyreoiditt. Endelsen -itt forteller at det er en betennelse. Thyreo - at betennelsen foregår i Thyroideakjertelen.
Anti-TPO testen er følsom for flere av betennelsestypene som kan oppstå i kjertelen, men ikke alle.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-05-06, 10:34 #24
-
23-05-06, 10:36 #25
OK
Takker for svar. Jeg lærer noe nytt om sykdommen hver dag. Glad jeg har havnet her slik at jeg kan bli litt opplyst. Kanskje jeg kan lære legen min ett og annet også
-
23-05-06, 10:42 #26
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-06, 11:07 #27
medisin spm og T3-spm
Hei
Jeg var hos legen i går (et besøk jeg vil la forbigå i stillhet :evil: ). Legen nevnte noe om en annen medisin man kunne ta i tillegg til Levaxin (ikke armour altså). Som vanlig skjønte jeg ingenting av hva legen mente.
Noen som vet hva slags medisin legen kan ha ment? og hvordan den funker evt.?
Et annet spm. Hvor viktig er det å ta T3-prøver? Jeg har ikke tatt det de siste gangene og skal heller ikke ta det ved neste prøvetaking (så jeg på lab-arket...)
-
24-05-06, 11:17 #28
Det er liothyronin, og jeg tar selv en kvart tablett to ganger daglig.
Uten det ville jeg glemt bilnøklene i to-tre butikker hver dag og sånt. Brain fog heter fenomenet når man er så åndsfraværende.
men det er godt for annet i kroppen også.
jeg hadde tydelig litt lavt ft3.
ikke lav under referenseområdet, men jeg og omtrent alle andre må ha ft3 minst halvveis opp i labbens referanseområde. jeg og de fleste andre må også ha ft4 såpass høyt oppe.
jeg synes man trenger prøver på ft3 hvis de har vært lavt, samt hvis man prøver å finne en dose med t4 pluss t3. (t4 er levaxin, t3 er liothyronin)
Jeg bruker altså liothyronin i tillegg for å få mine ft4 og ft3 riktige.
-
24-05-06, 11:25 #29
Det var nok ikke Armour. Det er et tabu ord som leger bruker like ofte som prester banner i kjærka.
Men muligens Liothyronin ? Det er syntetisk framstillt rein T3.
Altså det kroppen selv lager (skal lage) av Levaxinen. Kroppen kan ikke bruke Levaxin (T4) før det får "pynta" litt på det, og da kalles det T3 fordi det er fjernet ett av de fire jodatomene.
Dette er altså det egentlige stoffskiftehormonet.
Kroppen må ha et høyt nok T4-lager for å lage nok T3, derfor må en først prøve om en tåler å ha et så høyt T4-lager.
Det er bare hvis du ikke tåler så mye T4 at det kan være rasjonellt å ta et T3-tillegg til Levaxinen.
Og en må jo måle det frie T3 for å tenke i de baner da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-06, 11:48 #30
Vet det ikke var Armour. Men det kan ha vært Liothyronin. Det går litt fort i svingene når legen skal forklare....
Lignende tråder
-
Litt om meg og mitt....
Av Leya i forumet Lavt stoffskifteSvar: 164Siste melding: 28-12-10, 12:37 -
Litt om meg og mitt. Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år.
Av Bellissimo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 10-10-09, 12:12 -
Litt om meg og mitt....
Av Leya i forumet PresentasjonerSvar: 24Siste melding: 25-04-07, 17:33 -
Ny i forumet. Litt om mitt sykdomsforløp...
Av Thyr i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 04-05-06, 22:32
Svar med sitat
Bokmerker