Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Threaded View
-
15-10-10, 21:56 #1
Brukermedvirkning og pasientrettigheter
Her inne finner jeg hele tiden at våre rettigheter som pasienter ikke blitr etterfulgt. Tenkte derfor å skrive litt om hva vi egentlig skal forholde oss til i møte med legen.
Stadig ser vi i avisene at helsevesenet tier om pasientrettighetene. At sykehusene er ansvarlig for at vi skal få denne informasjonen fremstår som vanskelig både for den enkeltes helse og rent samfunnsøkonomisk. Som bruker av dette forumet opplever jeg stadig at vi som pasienter opplever brudd på våre rettigheter. Prøver derfor å samle litt info her om hva loven sier om vår rett i forhold til ulike problemstillinger vi står overfor.
Fritt sykehusvalg har de fleste hørt om. Men hva betyr dette? I praksis betyr det at du kan velge fritt mellom alle sykehus og behandlingssteder i Norge. Og hvorfor skal vi velge et annet sykehus? Jo fordi andre sykehus kan ha kortere venteliste enn sykehuset der du bor, eller de kan ha bedre kompetanse på det som er ditt helseproblem. Dette høres veldig fint ut, men det er noen ”men” i dette. Du kan ikke velge fritt ved akutte innleggelser/vurdering. Det sykehuset du ønsker behandling på kan avvise deg dersom de må prioritere pasienter fra sin region. Fastlegen din skal kunne gi deg informasjon om dette.
Når vi hører ordet ”brukermedvirkning” så har de fleste av oss en mening om hva som legges i dette. Men hva ligger egentlig i bergrepet? Jeg har funnet en definisjon som jeg synes er forståelig:
”Brukermedvirkning betyr at de som berøres av en beslutning, eller er brukere av tjenester, får innflytelse på beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbud.”
Og hvorfor har vi rett å være med å bestemme? Synes dette beskrives veldig godt med disse ordene fra samme kilde:
”Brukerne representerer kunnskap om egen livssmerte - det å eie et problem med de opplevelser og konsekvenser det medfører i hverdagen, både fysisk og psykisk. Brukeren innehar også erfaringer knyttet til bruk av tjenester og erfaringer med personlig endringsarbeid.”
Klageretten gjelder oss alle. For å kunne klage på brudd på dine pasientrettigheter må dette skje skriftlig. Her kan du lese hvordan.
Alle disse rettigheter er lovfestet i pasientrettighetsloven. Disse rettighetene skal presenteres til oss som pasienter av det helsepersonellet som til enhver tid behandler oss. Loven sier vi har rett til informasjon som er nødvendig for å få innsikt i vår helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. Vi har rett til å medvirke til gjennomføringen av helsehjelpen. Dette betyr at vi også kan være med å påvirke valg i forhold til tilgjengelig og forsvarlig undersøkelse og behandling. Da tenker jeg automatisk at når Aker sier at de ikke skriver ut Erfa, så er dette brudd på pasientrettighetsloven. For hvis Erfa er uforsvarlig, så må de kunne dokumentere dette.
Kanskje jeg skriver mer om dette temaet en annen gang hvis det er flere som finner det relevant og interessant.
Lignende tråder
-
Pasientrettigheter og Armour
Av Jon i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 11Siste melding: 12-08-05, 19:46

Svar med sitat

Bokmerker