Hei

Jeg er diagnostisert med ME og lavt stoffskifte.
Stoffskiftesykdommen har kommet gradvis og jeg har ikke satt meg så nøye inn i dette, men det slår meg stadig at symptomene er overlappende og at jeg ikke kan vite hva som skyldes ME og hva som skyldes stoffskiftet....

Jeg går hos en indremediner for ME som bemerket at jeg brukte veldig lav dose Thyorid, og han ba meg øke fra 60 til 90 mg, noe jeg gjorde i april/mai i år. Endokrinologen jeg var hos da jeg startet med Armour (senere ERFA) for et par år siden sa at jeg måtte passe på at T4 verdien min ikke ble for lav når jeg begynte med Armour, skulle være helst over 18. Jeg har forsøkt å snakke med fatlegen om dette, men hun bryr seg ikke om verdiene mine så lenge de er innenfor referanseområdet.

Grunnet ME-sykdommen min har jeg ikke orket å følge opp dette skikkelig, men føler at jeg nå må ta litt tak.

T4 verdiene mine har i løpet av årene på Armour/ERFA Thyroid sunket fra 16-17 til 10. T-3 verdien har vært stabil rundt 4.5. Doseøkningen jeg gjorde i mai har merkelig nok ikke ført til noen økning av hverken T4 eller T3. Jeg ble enig med fastelgen at jeg enten skulle øke doseringen enda mer, eller ta litt syntetisk T4, hvis verdiene mine ikke økte.

Nå har jeg fått den siste måligen min, og er litt forvirret.
For det eneste som har skjedd er at TSH har gått ned fra 3.08 til 0.15.

S-FT4=10
S-FT3=4.4
S-TSH=0.15

Det er den laveste TSH-måling jeg har hatt noen sinne, men hvorfor øker ikke de andre verdiene når jeg har økt doseringen min med 50%?

Jeg hadde planer om å starte en doseøkning nå, men kan det være skadelig når TSH er så lav? Er dette tyspisk for naturlig skjoldbukkjertel medisin, tilfeldig utslag eller noe annet... (Det kan sikkert også skyldes forstyrrelser i hypofyse/binyrer p.g.a. ME).

Takknemlig for litt hjelp her!

Hilsen Bethen