Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
02-09-10, 11:39 #1
Medisinene opptaes bedre i tarmen eller under tunga?
Tablettene vi tar er IKKE laget for å administreres på denne måten. Skal man ta tabletter på denne måten må tablettene være laget for det. Med det mener jeg at molekylene i tabletten må være av den størrelse at de klarer å diffundere over til blodbanen vår. Vet vi at molekylene er av den størrelsen? Ved sublingual inntak av et legemiddel passerer molekylene fra under tungen over til blodårene man kan se der, uten å gå veien om levra. Jeg vil gjerne ha mine stoffskifte medisiner via levra siden det skjer endel nødvendigheter der (omdanning fra T4 til T3).
Det vi trenger å tenke på når vi tar stoffskiftemedisinene våre, er å drikke rikelig med vann slik at den kommer helt ned i magen. Det er der den gjør nytte for seg. Tablettene er så små i forhold til alt annet vi inntar, så å la dem løse opp i munnen vil føre til at minimalt absorberes i blodet, mye blir liggende igjen i munnhulen og mellom tennene, og blande seg med mat man spiser, evt forsvinne ut sammen med tannpussen.
Jeg vet at dette er som å banne i kirka fordi mange her inne tar tablettene sine sublingualt (under tunga). Jeg vil bare understreke at jeg har flere høyskoleeksamener i pharmakologi og legemiddelhåndtering, så selv om jeg ikke klarer å henvise til noe nettlitteratur, så er kunnskapen jeg deler med dere mer enn kalkulert gjetting. Jeg håper dere som tar medisiner som IKKE er laget for å absorberes under tunga og som har problemer med høy dose og lave prøver vil vurdere det jeg sier.
Lignende tråder
-
Jeg tar levaxin under tunga
Av smgj i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 0Siste melding: 27-08-10, 12:02 -
Rennende øyne og smerter i tunga
Av Tily i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 7Siste melding: 13-09-07, 20:38 -
økt luftavgang fra tarmen
Av cathrin i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 10Siste melding: 18-09-06, 21:41 -
Er det noen som klør av medisinene?
Av sid i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 3Siste melding: 16-09-05, 21:56

Svar med sitat
Bokmerker