Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Threaded View
-
31-08-10, 11:12 #6
Sv: Innanfor "normalen", men ikkje symptomfri
Jeg syns det er vanskelig å stole på TSH.
Man er jo syk, og TSH kan også være syk - for å si det litt enkelt.
Svært ofte er det tilfelle der man ikke finner antistoffer, TSH i normalområdet og lav fT4.
Når man så endelig begynner å gi stoffskiftehormoner kan man jo ikke forvente at TSH skal reagere som om den var frisk.
Og jeg syns jeg ser dette bildet ofte her jeg da.
Man må jo ha en formening om at TSH reagerer som den skal før man stoler på den.
Og hvor mye kan man stole på den ?
TSH produseres av hypofysen på ordre fra følsomhetsorganet hypotalamus.
Dette organet er så følsomt at det reagerer på at det er nikotin i blodet. Nikotinen fører til at organet ikke ser alle stoffskfitehormonene og kvitterer med å øke TSH såpass at stoffskiftet øker med 5-10%.
Hvordan reageres det da når vi bytter ut alle kjertlens produkter med ett eneste av dem i syntetisk form, eller i griseform for den sakens skyld ?
TSH kan etter min mening ikke brukes når man ikke har sitt eget hormonapparat iorden, og det er enda flere grunner til de enn de nevnte. Og det kommer stadig nye. Før eller siden må ny viten implementeres i den tolkingsmodell man idag bruker.
Og da kan ikke jeg se at det kan gå noen annen vei enn tilbake til fortiden.
Altså slik man gjorde da legen snakket med folk og stolte mer på hva de sa enn på hva teknikken kunne vise dem.......
Det er riktig som Berit skriver at man i det siste har kommet på å se nøyere på statistikk over hvem av oss som har det bra, og hva TSH er.
For få år siden var man fra Akers side ute med at behandlingsmålet for TSH var 1, en pent rundt tall som ikke har noen faglig begrunnelse, og som ihvertfall ikke er individtilpasset !
Behandlerapparatet har vel ennå ikke anerkjent forholdet ?
Så har Aker intatt en rolle her som jeg vel må analysere som en anerkjennelse av statistikken. Det har ført til at de har gått videre, men har avgrenset sine innledende endringsplaner med at det kun gjelder pasienter som går på tyroide hormoner. De skal nå ikke reguleres etter TSH.
Men det er jo en begynnelse.
Det neste blir vel at det også skal gjelde pasienter på Levaxin......
Og hvor er da TSH-regimet ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
Ventar, "lever" ikkje
Av Delisa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 13-02-10, 17:52 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11

Svar med sitat
Bokmerker