Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Har du tatt anti-TPO og TRAS da ?

Jeg er usikker på om D-vitaminmangel direkte kan føre til lave fT4-tall, men jeg merket jo meget stor forskjell da jeg startet med D3-tilskudd. Jeg hadde S-25-OH=39.
Men husk : jeg er i en helt annen situasjon enn deg - jeg har ikke en fungerende kjertel og får alle stoffskiftehormoner fra tilskudd.
Jeg kan vel anta at stoffskiftehormonene virker bedre iallfall. Dosen måtte jo halveres.
Å ta 10µg/dag i en sånn situasjon virker garantert ikke - du må over 100, og pass på at det er D3 colecalsiferol du tar og IKKE D2 Ergokalsiferol !
Jeg måtte øke dosen gradvis for jeg fikk akutte leggkramper da jeg forsøkte 50µg.
Hei,

takk for informasjon og forslag, jeg har ikke tatt anti-TPO og TRAS ennå, men skal ringe legen og be om at han sjekker de også.

Jeg begynte med 50µg D3, og følte at jeg fikk en veldig god virkning den første dagen, men effekten har avtatt siden. Jeg har lest mange steder at en skal være forsiktig med høye doser vitamin D, så derfor har jeg ikke økt fra 50µg. Men i denne artikkelen - http://www.integrativepractitioner.c....aspx?id=17868 - kan en lese at noen trenger opptil 8000IU (200µg) for å øke serumverdiene. Øvre grense har de satt til 10000IU (250µg).
Så skal øke gradvis og se hvor høyt jeg må for å føle den samme effekten som første dagen.