Hypotalamus er sensor for bla. stoffskftehormoner.
Når denne bestemmer at hypofysen skal sende TSH i 5-området til kjertlen, er det for at den vurderer blodets innhold av fT3/fT4 som for lavt, og vil ha disse tallne høyere.
Kontrollsystemet kan derfor se ut som er iorden og at forhold i kjertlen er årsaken til at det ikke blir mer hormoner i blodet.
Kjertlen kan være syk (påvirket av antistoffer) eller det kan være jodmangel.
Har du tatt anti-TPO og TRAS da ?

Jeg er usikker på om D-vitaminmangel direkte kan føre til lave fT4-tall, men jeg merket jo meget stor forskjell da jeg startet med D3-tilskudd. Jeg hadde S-25-OH=39.
Men husk : jeg er i en helt annen situasjon enn deg - jeg har ikke en fungerende kjertel og får alle stoffskiftehormoner fra tilskudd.
Jeg kan vel anta at stoffskiftehormonene virker bedre iallfall. Dosen måtte jo halveres.
Å ta 10µg/dag i en sånn situasjon virker garantert ikke - du må over 100, og pass på at det er D3 colecalsiferol du tar og IKKE D2 Ergokalsiferol !
Jeg måtte øke dosen gradvis for jeg fikk akutte leggkramper da jeg forsøkte 50µg.
D-vitamin er iallfall involvert i svært mange prosseser. Mange fler enn legene har lært om. Google ivei så skal du se.
Sjekk forskjellen på det som står i Norsk Wikipedia og den Engelske versjon av samme. En trur ikke det er om samme vitamin.
Det er ganske klart at når man velger å klore seg på et på et isflak oppe i nord, må en forvente lave D-vitamintall - risikoen og følgesykdommene.
En kompensasjon kan være fiskemølje, men det holder ikke med noen få ganger i løpet av en vinter.