Viser søkeresultater 1 til 10 av 47
Threaded View
-
24-07-10, 17:36 #23
Sv: Blir ikke tatt seriøst...
Så veldig mye fedtstof og protein kan der ikke være "plads" til i ca. 1000 kcal/dag og heller ikke i lidt mere end det. Kilderne til både protein og fedtstoffer skal være forskellige for at dække behovet for alle nødvendige fedtsyrer og alle nødvendige aminosyrer, særlig for os med lavt stofskifte.
Det basale, biologiske energibehov bør dækkes fra flere næringsstofskilder i rækkefølgen: proteiner, fedtstoffer, kulhydrater og bør udgøre som minimum, ved almindelig aktivitet (div. træning ikke medregnet) omtrent 150 kJ/kg pr. døgn. 1 kJ = 0,239 kcal giver et biologisk behov på 2151 kcal/døgn ved 60 kg normal kropsvægt/kropsbygning/højde. Ved overvægt passer kroppens energibehov til den "ideelle" kropsvægt/BMI i forhold til højden.
Alt som udgør minus-differencen mellem det basale energibehov og den faktiske dækning af energibehov, skaffer kroppen sig ved at tære på kroppens egne væv, og dermed (såfremt den pågældende person ikke er overvægtig) opbygges div. mangeltilstande.
Derudover reagerer kroppen på energiunderskud/underernæring ved at skrue ned på stofskiftet ved at danne den passive erstatning for det aktive T3 > rT3 Reverse Triiodothyronine (af selvproduceret og/eller af "tablet-T4"), hvorved stofskiftet sænkes yderligere. Det er kroppens reaktion på underernæring/energiunderskud og hensigten er biologisk overlevelse = at beskytte sig mod selvtæring. Jo længere består tilstanden, jo mere irreversibel bliver den. I Skandinavien rekvirerer lægerne (af egen drift) rT3-prøven kun når de mener, at der foreligger mistanke om sygdom opstået som følge af spiseforstyrrelse.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hjelp forstår ikke helt: Blodprøver tatt i sammenheng med Hypotyreose
Av GJV i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 09-05-09, 11:36 -
Er ny her. Har hypothyreose og blir ikke bra
Av Rufus i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 30-01-09, 22:55 -
Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
Av Veronica i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 19-08-08, 09:23 -
Verdiene blir ikke stabile.......
Av Solstråle i forumet Normalverdiene?Svar: 28Siste melding: 02-08-08, 18:20 -
Blir ikke bedre etter operasjon...
Av sofus i forumet OperasjonssalenSvar: 12Siste melding: 14-02-07, 14:05

Svar med sitat
Bokmerker