Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
Spiser veldig veldig mye olje og fisk, tar ofte en skje kokosolje og spiser det også. Jeg har fantastisk glødende,ren sunn og flott hud som følge av kostholdet mitt, men håret mitt har for evig og alltid vært forferdelig flokete og tørt. Som gir dreads, som noen beskrev over her. Er temmelig sikker på at 2200kcal er alt for mye for noen med min lille ramme. Jeg er ingen stor og høy person, det legger seg rett på midjen, noe som heller ikke er sunt. Jeg vet at lavt stoffskifte fører til veldig tørt hår, alltid lurt litt på hvorfor og hva man kan gjøre med det. å hoppe opptil over 2000kcal om dagen er ikke noe jeg tror jeg bør gjøre. I og med at huden min ser såpass flott ut tror jeg ikke det er kosthold som er problemet uten at jeg er 100% på det. Det skal sies at jeg veldig ofte er godt oppi 1500kcal om dagen, som er mer enn nok for min kropp etter min erfaring. Det er ikke sunt å være overvektig heller.
veldig mye fedtstof og protein kan der ikke være "plads" til i ca. 1000 kcal/dag og heller ikke i lidt mere end det. Kilderne til både protein og fedtstoffer skal være forskellige for at dække behovet for alle nødvendige fedtsyrer og alle nødvendige aminosyrer, særlig for os med lavt stofskifte.

Det basale, biologiske energibehov bør dækkes fra flere næringsstofskilder i rækkefølgen: proteiner, fedtstoffer, kulhydrater og bør udgøre som minimum, ved almindelig aktivitet (div. træning ikke medregnet) omtrent 150 kJ/kg pr. døgn. 1 kJ = 0,239 kcal giver et biologisk behov på 2151 kcal/døgn ved 60 kg normal kropsvægt/kropsbygning/højde. Ved overvægt passer kroppens energibehov til den "ideelle" kropsvægt/BMI i forhold til højden.

Alt som udgør minus-differencen mellem det basale energibehov og den faktiske dækning af energibehov, skaffer kroppen sig ved at tære på kroppens egne væv, og dermed (såfremt den pågældende person ikke er overvægtig) opbygges div. mangeltilstande.

Derudover reagerer kroppen på energiunderskud/underernæring ved at skrue ned på stofskiftet ved at danne den passive erstatning for det aktive T3 > rT3 Reverse Triiodothyronine (af selvproduceret og/eller af "tablet-T4"), hvorved stofskiftet sænkes yderligere. Det er kroppens reaktion på underernæring/energiunderskud og hensigten er biologisk overlevelse = at beskytte sig mod selvtæring. Jo længere består tilstanden, jo mere irreversibel bliver den. I Skandinavien rekvirerer lægerne (af egen drift) rT3-prøven kun når de mener, at der foreligger mistanke om sygdom opstået som følge af spiseforstyrrelse.