Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post
Vi har vært ganske heldig med vår fastlege, verre med barneavd på sykehuset.

De tok ganske mye prøver før hun startet med levaxin rett før jul. Vet ikke så mye om hvilke vitamin og mineral-statuser som ble tatt, men jeg kan høre med lab'en neste gang hun skal ta blodprøver. Før hun tok den ene blodprøven i vår var det veldig viktig for dem at hun ikke startet med tilskudd av vitaminer/mineraler før de fikk sett virkningen av at hun startet med Levaxin, da en del av dem hadde vært for lave. Etter den påfølgende blodprøven kom det ingen tilbakemelding om at hun var for lav på de prøvene som var sjekket.
Du vil ikke få tilbakemelding på at hun er for lav før vitaminer og mineraler er under referanseverider og kommer med stjerne. Legestanden bryr seg sjelden om nedre del av referanseområdet. Det vet vi jo alt om fra stoffskifteprøver - det samme gjelder andre blodprøver.
Om hun var for lav før hun begynte på Levaxin kan jeg ikke forstå hvordan Levaxinen skal gjøre noe med vitamin og mineralstatus i kroppen. Endret kosthold ja - Levaxin nei
Be om å få utskrift av disse prøvene og post dem her..

De prøvene som skal tas neste gang er : TSH, FT4, hb, kobalamin, folat, sr, crp, leuko med diff i følge brevet vi har fått.
Det var jo ikke rare greiene: Hva med FT3? og Rt3? og en ny Anti-TPO? TRAS? Hvite blodlegemer og hvite med differansieltelling er greit, samme med B12, folat, sr, crp. Selen og sink, kalsium og magnesium bør måles, sammen med kobber, ferritin, vit. A, D, E og K. Det er så enkelt og kan bety forskjellen mellom et helt og et halvt liv om hun får de rette tilskuddene

Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post
Etter at min datter på nå 14 år har de siste 6 årene hatt oppfølgning og avventning av situasjonen pga. subklinisk hypothyreose fikk hun endelig begynne med Levaxin for en uke siden. Startet med 50 mikrogram/dag og skal etter 2 uker øke til 100 mikrogram/dag.

Det har fra barneklinikken hele tiden vært en vente og se holdning, men nå som de hadde "glemt" henne litt og fastlegen tok ansvar ble det fart i sakene. De virker som de så litt mer på henne som voksen nå og i tillegg med familiehistorien ble det bestemt å bare starte nå først som sist, siden de ser på det bare som et spørmål om tid før hun allikevel måtte starte, p.g.a. anti-stoffer og en sterk opphopning av hypothyreose i familien, hvor vi alle sammen har blitt syke i tenårene/tidlig 20-årene.

Verdiene hennes siste kontroll var:
TSH - 5.09
FT4 - 12
Anti-TPO - 251
Jeg synes det er tragisk at man lar et barn gå med antistoffer og familiehistorie med hypotyreose og "venter" på ett mirakel i 6 år. Dette mirakelet er svært sjeldent. Undres samtidig over hvorfor dere alle har blitt syke. Er det noe i omgivelsene? Klor, Flour etc - tungmetaller? Hva slags kosthold har dere? Kan det ligge noe her - har resten av familien også antistoffer? Genetisk? Bruker resten av dere også Levaxin, og hvordan har dere det?
Mange spørsmål og du velger selvfølgelig selv om du ønsker å gå inn i det. For din datters skyld ville jeg (om jeg var deg) forsøkt å trenge igjennom og forsøkt å finne noen av årsakene her om mulig slik at ditt barnebarn kanskje kan slippe å få hypotyreose eller hashimotos.

Uansett fint at det går fremover med din datter - lykke til!

H:-)