Dette er et langt innlegg, og jeg høres sikkert negativ og ”sytete”. Den korte versjonen er: Jeg burde gå ned i vekt, men mangler motivasjon til å gjøre det.

Den lange versjonen er at jeg har vært overvektig i mange år, og mine slankeforsøk er stort sett mislykkete. Det eneste som har virket, er Atkins i 2005/2006. Jeg er litt over 40 år og har BMI på 36. Har slitt med overvekt siden midten av 20-årene. Har hatt stoffskifteproblemer like lenge. Jeg kjenner at kroppen sliter hardt, det er tyngre å være 40 og overvektig enn 30 og overvektig.

Jeg har ”alle” bøkene. Atkins, Fedon, Ketolyse, Skaldeman, Bedre uten brød… you name it. Så da vet jeg hva som virker, det er bare å sette i gang? Men jeg har ikke motivasjon i det hele tatt. Jeg gruer meg faktisk, jeg har ikke lyst til å begynne. Jeg har ikke lyst til å lage mat fra bunnen av. Jeg har mistet så mye energi og tiltakslyst at det er skremmende. Jeg vil bare spise brødskive og lage mat fra halvfabrikata som Toro.

Noe av dette skyldes sikkert stoffskiftet. Jeg har brukt medisiner mot lavt stoffskifte i 10 år. En tid gikk jeg på en (Armour) stoffskiftemedisin fra USA som jeg måtte ha spesiell resept fra legen for å få. Det ble problemer med leveringen og jeg tenkte at jeg var så bra nå, jeg kunne prøve Levaxin og ta litt Liothyronin i tillegg? Jeg har ikke kontrollert stoffskiftet i 2-3 år, har gradvis blitt verre og spist elendigere og elendigere mat. Helt klart en ond sirkel.

Jeg har klart å ta tak i det problemet, jeg har endelig kommet meg til lege. Det var ikke min fortjeneste, jeg fikk ny lege og han insisterte på en stoffskiftekontroll. Bra lege. Min TSH var for lav, og jeg er satt på økning. Jeg merker null forskjell, det vil kanskje ta måneder før jeg merker noe. Hvis jeg ikke blir bedre til høsten, har han lovet meg å skrive ut papirer så jeg kan prøve å få tak i stoffskiftemedisinen fra USA igjen. (Armour Thyroid)

Jeg merket at jeg var mye bedre og hadde mer energi når jeg spiste lavkarbo. Jeg klarer bare ikke å starte på igjen. Alt føles som et ork.

Har noen råd å gi? Jeg ville gjerne ha tips om det har kommet noen ”lettvinte” lavkarbo pulverkurer eller lignende de siste årene. Hvis jeg kan få startet på noe, så vil jeg føle meg bedre og orke å starte med kostholdsomlegging og hele pakka. Håper jeg.

Også lurer jeg på om dere kan forslå noe kosttilskudd, eller hva jeg bør be om å få kontrollert når jeg skal tilbake til legen igjen. Flere år på ”søppelmat” har antagelig gitt meg mangel på det meste. Jeg har for lavt jern, det er det eneste som er målt i tillegg til stoffskiftet. Jeg tviler på at legen vet hva som bør måles.

Jeg skal be om ny måling av jern. Jeg vil også få målt D vitamin, men hva heter den prøven? Så han ikke måler D2 isteden for D3.