Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Glukosamin, MSM og negle
Threaded View
-
27-06-10, 09:27 #1
Glukosamin, MSM og negle
Citeret fra Negle og neglediagnose:
Det kan sagtens være både alderstegn, dårlig helbredstilstand eller jernmangel. Men i mit tilfælde måtte det være noget andet, jeg fortsat den dag i dag ikke ved, hvad var.Symptom: lodrette furer
- Mulig årsag: alderstegn, små tynde riller er uskadelige, mens meget udtalte linier er tegn på defekt i neglens grundsubstans; dårlig helbredstilstand generelt, dårlig optagelse af næringsstoffer, lavt jernindhold i blodet
Min egen "furede negle historie" starter med en en speciallæge, der har ordinæret mig en steroid-salve til påsmøring af mine negle på hænder og fødder for resten af mit liv.
Den korte beskrivelse af forløbet begynder "i tidernes morgen", lidt efter at mine genvordigheder med ryggen (følger af en DProlaps) begyndte at mærkes.
Fra at have almindelige, pæne negle til for ca. 2,5 år siden har mine negle gennemgået en udvikling frem til en tilstand af at være dybt rillede på langs, med "fremmedt kød" groende frem under dem, en ujævn grænselinie synlig gennem neglefladen og dennes vigende længde - således at mine negler stille og rolig blev kortere og kortere.
Den dag jeg første gang har været hos en hudlæge var udviklingen nået til, at de dybe "riller" på langs er nu også begyndte at spalte og det hele så ud som om jeg var ved at miste mine negle helt....
Der blev taget masser af prøver bl.a. for flere svampe m.m. og ved næste lægevisit fik jeg besked på, at "man" ikke kunne sige hvad det var mine negle fejlede. At det i så fald måtte være en eller anden form for autoimmun reaktion fra min organisme og den eneste måde at holde den i skak på var at smøre cortison-creme på, for resten af mit liv.
Nu ved jeg godt hvad cortison er, og ligeledes ved jeg, at hvis jeg skulle anvende cremen som lægen har foreskrevet - ville jeg alligevel miste mine negler til sidst - nu fordi permanent brug af cortisoncreme samme sted på kroppen faktisk svækker hornlaget i huden og andet beslægtet væv. Så jeg besluttede, at afvise denne behandling og gik så selv i gang med at undersøge problemet for alvor....
....hurtigt vidste det sig overflødigt.... Mit sidste besøg hos hudlægen har fundet sted ca. 5-6 måneder efter at jeg startede på glucosamin/MSM og et par uger efter besøget hos lægen...... lige pludselig en morgen kiggede jeg som altid på mine negle og......så.... at der lige kunne skimtes en tynd, glat stribe på tværs ved neglerodden..... en glat, fin negleflade på måske 3/4 mm... tittede frem. Meget mystisk!
Fra da af holdt jeg et godt øje med mine negle og bemærkede efterhånden som neglen voksede frem - at også den sunde flade voksede med. Når den var nået sådan ca. halvvejs - så jeg at nu også "det fremmede kød" under var på retur og at jeg ikke længere blødte ved forsøg på at rense negler.
Ca. 5-6 måneder efter at jeg bemærkede det første tegn på, er udviklingen omkring min negle-sygdom vendt 180 grader - jeg stod en dag med fuldstændig fine negler, som man ellers kun har som purung, uden en eneste fejl på og helt uden de almindelige "lovlige" alderdomstegn....
Den eneste anderledes "ting" jeg gjorde i perioden før og under bedringen er indtruffet - er min selvordinæret glucosamin/MSM-kur. Ved senere udforskning fandt jeg der også ud af, at dette essentielle sukkerstof understøtter ikke alene gendannelse af bruskvævet, men også alt andet beslægtet væv i kroppen.... hår, negle osv. hvilket er nok også ganske logisk, når man endelig tænker sig om.
Ikke alene virker glucosamin/MSM reparerende på allerede eksisterende skader på brusk og lignende - men også forebyggende m.h.t. den ellers naturlige, alderbetingede slid af brusk m.m. - så for mit vedkommende er det ingen alarm. Jeg fortsætter bare med det for resten af mine dage, dog er det vigtigt at notere sig, at glucosamin virker ikke i forbindelse med ledegigt som er en autoimmun sygdom. Kun slidgigt og trods af hvad sagkundskaben påstår - lige meget hvilken stadie af sygdommen man er i. Det er min, før så ødelagte ryg et levende bevis på. Der er altid hjælp at hente i denne metode og der er altid også øvrige led at beskytte, ikke kun dem som er de mest syge (slidte).
Ovenstående skrev jeg til en ven for ca. 5 år siden og selv om jeg ellers bedyrede, at jeg vil bruge Glukosamin/MSM for resten af mit liv - gik der koks i de gode hensigter. Når man første gang glemmer at genbestille i tide...
Sådan ca. siden 2008 og til nogle måneder siden har jeg holdt en "sjuske-pause" med Glukosamin/MSM og.... de langsgående dybe, grimme furer i neglene er kommet igen. Til sidst så voldsomt, at neglene begyndte så småt at spalte langs furene. Der var ingen tid at spilde og jeg har tegnet et "abonnement" på Glukosamin/MSM hos G-lenk.com i UK.
I dag er det ca. ½ år siden jeg har genoptaget Glukosamin/MSM-tilskud og... surprise, surprise
- i morges kunne jeg konstatere ved selvsyn, at de første glatte, furefrie striber af sunde negle titter frem igen 
Skidt være med, at jeg har alderen til furede negle. Om ½ år er mine negle 18 år igen.
At det heller ikke skader, at "bevægeapparatet" ikke kan undgå at have godt af det, er en anden, lige så god historie. Kan varmt anbefales: enten bliver neglene bedre og slid på brusk i kroppen hæmmes, eller selv når kun en af delene (der kan være andre årsager til de furede negle) bliver bedre - er det under alle omstændigheder en stor gevinst. Det kan jeg, med god samvittighed skrive under på.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Negle og neglediagnose
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 0Siste melding: 01-12-09, 16:08 -
Hud, hår, negle og slimhinder
Av ninus i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 5Siste melding: 27-10-07, 20:23

Svar med sitat

Bokmerker