Tak for svar

Det lyder både meget besværligt og meget enkelt at udelade gluten og sukker. I hvert fald kræver det omstrukturering at udelade de ting - i hvert fald gluten - helt, men hvis det er det værd, så ok ... Tæller honning med som sukker, egentlig?

Jeg har lagt mærke til, at jeg er yderst afhængig af, at min mave har det godt, i hvert fald. Derfor har jeg i et stykke tid brugt skiftevis mælkesyrebakterier (Symbioflor+ og/eller NDS Probiotics Classic) og Valleforce /Alpedrik (tidl. kendt som Molkosan) som jeg synes virker fremragende (en sjat i en glas vand.)
Også mineralet magnesium er godt for maven. Og bare det at sove ... tænker jeg lige nu. Det er nok også noget, jeg skal opprioritere.

Jeg har meget ofte tænkt på, at der var et - negativt - vendepunkt i mit liv, hvor jeg spiste meget dårligt /ensidigt (gad ikke - lavede endda ofte mad og smed det ud) da jeg boede alene i en ny by og var for ked af at spise alene. Hader det - gik i årevis ofte sulten i seng! Spiste fx en appelsin og nogle gulerødder ... En pomelo til morgen sammen med et rundstykke (rører dem aldrig mere) og så en bolle med ost og tomat til frokost.
Samtidig var der meget stress i mit liv med dødsfald (selvmord) i nær familie, nervøst sammenbrud i nær familie, cancer (daværende kæreste) samt alt det med ny by, nyt job /læreplads, nye forventninger, pressede deadlines og meget mere. Min søvn var i den værste del af denne periode - 1½ år - helt horribel. Følte mig vældig angst til sidst for at lægge mig og var helt bombet, når jeg stod op. Knoklede frem til middag - deadline - faldt så helt sammen og kom lidt op igen, når jeg skulle hjem. Fik kun sjældent respons på mit arbejde - sådan var kulturen - så jeg følte mig aldrig helt sikker på, om det var ok. Det hele lignede i påfaldende grad en meget dårlig film.

Derfor har jeg ofte tænkt på, om jeg kan have fået for lavt stofskifte af en kombination af stress/ overbelastning af binyrerne og mangelfuld ernæring. Og jeg har overvejet, om jeg kunne være 'en Wilson' men kan så ikke få det til at stemme helt.

En egentlig glutenallergi har jeg ikke. Jeg spiser dog næsten kun rugbrød, fordi hvede og alt, hvad der ligner, er for belastende for systemet. Jeg tror dog, dette mest handler om stivelse som sådan ... Men det er nok også galt og bør vel udelades, kan man sige?

Jeg vil sådan set gerne prøve dette med at udelade, men det er svært, da jeg ikke aner, hvad jeg så skal spise, og jeg har altså det her problem med mad ... Jeg gider/ orker ikke /har ikke lyst til mad ... Men må jo sande, at i den periode, hvor jeg spiste mindst, tog jeg også mest på, så noget skal jeg da ha' .. og lægen med thyroidrecepten har udtrykkeligt forbudt mig at gå på slankekur.
Men jeg skal vel ha' forsket i nogle madopskrifter
Plejer at lave enkel og ikke usund mad nu om stunder. Det hjalp vældig at flytte sammen med en. Og ikke mindst at få barn
Men hvis noget andet skal til, må der jo det.

Men hvad siger I til det med kombinationen af mangelfuld ernæring og binyrer? Har andre oplevet det (og undskyld, hvis dette er et svinedumt spørgsmål ...)