Takk for svar

Prøver å få lege eller spesialist til å finne ut av dette -
for de er nok ikke ship-shape enda

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Det som er relevant for dig, Kevlin, er at aftenmålingen er klart højere end den må være. Jo senere på aften jo lavere skal cortisol være, lavest i tidsrummet kl. 00:00 - 02:00. Hvis du har udtaget spytprøven tidligere end midnat, betyder det, at resultatet sagtens kunne blive endnu mere til den gale side. Iflg. min bog, er dine binyrer disfunktionelle pt og det kan forklare evt. symptomer du fortsat har, trods rette medicinering.

Hva er "normalverdiene"?

Her kan vi have et problem med omregning, da dine egne spytprøveresultater angivet i pmol/L, mens ude i verden (div. kilder) angives spytprøveresultater i enten ng/mL eller i µg/dL.

Det er svært (for mig) at finde algoritmen til kryds-konvertering direkte fra ng/mL til pmol/L. Eller fra pmol/l til µg/dl, for Kevlins skyld? Der er måske nogen som kan omregne det ene til det andet? Min egen "matematik-hjerne" har hypothyreose ædt op for længe siden.
Uff jeg har slomset litt (igjen) Prøver å rette opp:
Jeg tok blodprøver og ikke spyttprøver

Så har jeg googlet litt og et av treffene var sundhet.dk
Link: http://webcache.googleusercontent.co...&hl=no&ct=clnk

Normalområde Serum-kortisol
Menn og kvinner:
Morgenverdi kl. 0800: 250-750 nmol/l
Kveldsverdi kl. 2000: < 280 nmol/l
Noe variasjon mellom laboratorier. Konferer utførende laboratoriums referanseområder

Om kortisol
Kortisol er det viktigste glukokortikoid hormon hos mennesket.
Det dannes i binyrebarken og syntesen stimuleres av ACTH
Sekresjonen følger ACTHs døgnvariasjon og er derfor høyest på morgenen og lavest omkring midnatt
Bemerk at endringer i døgnrytmen også medfører endringer i utskillelsen av kortisol

For et år siden var min døgnrytme nesten omvendt av normalen -
innbiller meg at jeg er i bedre rytme nå

Så forskjellen her er: nmol/l
og mitt var målt i: pmol/l

Da er det vel bare komma som skal flyttes ... plasser
Tipper på to plasser, jeg -
dvs morgen: 2,5 - 7,5 pmnol/l
og kvelden: < 2,8 pmol/l