Sitat Opprinnelig skrevet av Martha Vis post
Takk for utfyllende svar Anisa
Skal be legen om å rekvirere spyttprøve til meg, men må vel først ta denne blodkortisol prøven som legen ba meg om å ta.
Min nye lege er heldigvis villig til å ta symptomene mine på alvor og finne ut hvor årsaken ligger.
Det kan være, at du kan få bedre svar på dit spørgsmål af Vigdis, som skrev: "Jeg har fått en privat melding fra en i forumet som lurer på om det er noen vits i å ta spyttprøven. Uten å oppgi navnet ditt, velger jeg å svare her, fordi dette angår sannsynligvis så mange, mange flere enn deg." Tråden hedder "Hva er binyretretthet?" og findes her. Held og lykke, Martha

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Hva er lavt - jeg hadde
1.8 pmol/l om morgenen - og
3.0 pmol/l om kvelden

De er jo helt klart omvendte - men kan de defineres som lave ..?
Ingen av de høres ut som høye verdier
Det som er relevant for dig, Kevlin, er at aftenmålingen er klart højere end den må være. Jo senere på aften jo lavere skal cortisol være, lavest i tidsrummet kl. 00:00 - 02:00. Hvis du har udtaget spytprøven tidligere end midnat, betyder det, at resultatet sagtens kunne blive endnu mere til den gale side. Iflg. min bog, er dine binyrer disfunktionelle pt og det kan forklare evt. symptomer du fortsat har, trods rette medicinering.

Hva er "normalverdiene"?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
  • Morgen (8) 1,0-8,0 ng/mL
  • Middag (12) 0,4-2,5 ng/mL
  • Eftermiddag (16) 0,2-1,3 ng/mL
  • Aften (22) 0,1-0,6 ng/mL

Kilde...
Her kan vi have et problem med omregning, da dine egne spytprøveresultater angivet i pmol/L, mens ude i verden (div. kilder) angives spytprøveresultater i enten ng/mL eller i µg/dL.

Det er svært (for mig) at finde algoritmen til kryds-konvertering direkte fra ng/mL til pmol/L. Eller fra pmol/l til µg/dl, for Kevlins skyld? Der er måske nogen som kan omregne det ene til det andet? Min egen "matematik-hjerne" har hypothyreose ædt op for længe siden.
Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
BMlab-

kl 07-09: 0,27-1,18 µg/dl
kl 11-13: 0,10-0,41 µg/dl
kl 15-17: 0,05-0,27 µg/dl
kl 22-24: 0,03-0,14 µg/dl
Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Spyttprøve, Kortisol :

resultat referanseområde (BM lab måler mcg/µg/dl når det gjelder kortisol)

kl 07-09 0,28 (0,27-1,18)
Kl 11-13 0,16 (0,10-0,41)
Kl 15-17 0,11 (0,05-0,27)
kl 22-24 0,06 (0,03-0,14)

Kommentar fra laben: Kortisol er innenfor normalområdene, men helt i nedre skikt. DHEA er redusert. Slike funn kan man se ved tretthet og kronisk stress. BM lab