Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Ja - jeg tenkte meg vel at du visste det
men det vet nok ikke ikke alle de tus'ner på tus'ner som er innom å besøker/leser på Forumet hver uke

Min venninne var også veldig fornøyd med Willumsen; og alt til sitt bruk
Utifra hva du skriver - og hennes spesiale -
så tror ikke jeg at Willumsen er den beste til å hjelpe deg mtp hormoner/ stoffskifte.

Og selv om mye handler om hormoner, så har man fortvekk flere "tilstander" -
særlig om en går ubehandlet i mange år

Selv så har jeg vært hos indremedisiner,
samt hos ondokrinolog på Aker
og hos Oftebro -
men jeg fikk tilslutt hjelp hos en fastlege:
Så siden Lillejulaften ifjor har jeg gått på Erfa Thyroid
Da hadde jeg byttet ut fast(inkompetente)legen gjennom mer enn 25 år -
pluss at det ble to lege-utskiftninger til.

Jeg venter på utredning hos BSS' endokrinolog -
fordi jeg vil ha sjekket om jeg har pådratt meg "slitne binyrer"

pst: hva er forresten "pcos"
Ja, så klart! Beklager det, jeg burde ha nevnt det. Men da har vi avklart det, Willumsen er først og fremst gynokolog ;). Men ett sted må man begynne, tenker jeg! Og det er dessverre ikke alltid lett å finne overskuddet til å gå videre, men jeg har overhodet ikke gitt opp! Heller så vidt begynt.
Er noen av de du nevner under en egenandelsordning, forresten?
Jeg kommer ikke til å bytte ut fastlegen min, for på så mange andre områder er han helt uvurderlig. Da får jeg heller finne en annen spesialist i stedet, tror jeg, for jeg vil nødig miste han ...!

Merker jeg nesten føler meg bedre bare av å sette i gang flere tankeprosesser her, takk for alle innspill

Jo, PCOS, det er et hormonelt syndrom, og forkortelsen betyr polycystisk ovarie-syndrom. I likhet med f.eks hypothyreose og insulinresistens er det mange vage symptomer, og veldig stor variasjon i enkelttilfellene. Jeg kan lime inn en (litt redigert) forklaring jeg ga på et forum jeg er moderator i (lavkarbo.no):
''PCO er bare cystene, uten tilleggssymptomer, eller rettere sagt en isolert beskrivelse av hvordan eggstokkene dine er med cyster (polyscystiske ovarier). PCOS er syndromet (polycystisk ovarie-syndrom), som da innebærer en eller flere av en haug symptomer forårsaket av en hormonell ubalanse.
Den letteste måten er jo å få påvist cyster på eggstokken (minst ti på hver skal visst være en slags grense, uten at jeg helt skjønner hvorfor) hos gynekolog via ultralyd, men igjen finnes det dem som ikke har cyster (jeg vet ikke om jeg egentlig har hatt det, men en gynokolog mente han kunne se noe som vitnet om tilbakevendende cyster). Men, det viktigste er nok hormonbildet, og hva det gjør med utseendet. PCOS-ere har økning av androgener og testosteron, hvilket slår ut på f.eks ansiktsbehåring, tap av hodehår, kviser/byller, mannlige kroppstrekk (mer vom og overvekt rundt midja -altså at man legger på seg på en typisk ''mannlig'' måte). Videre kjennetegnes det av nedsatt fertilitet, og gjerne lange sykluser (typ 35 dager ++ mellom). Men det er veldig forskjell på hvem som får hvilke symtpomer. Jeg har brukt p-piller i så mange år at jeg ante ikke hvordan syklusen min egentlig var.
Jeg, for min del, legger på meg på den måten jeg beskriver, jeg får ikke kviser, men byller, jeg har litt ansiktsbehåring (men er heldigvis veldig lys, så det synes ikke så godt), og tynt hår på hodet.

Så, det er ikke et syndrom som er så lett å diagnostisere, akkurat. Jeg tror mørketallet for PCOS er stort ...''

Håper det var oppklarende!