Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Threaded View
-
17-03-10, 09:28 #1
Hypothyreose og insulinresistens
Først, beklager om dette er tatt opp før, men jeg er i så dårlig forfatning om dagen at jeg rett og slett ikke orket å begynne å lete ...

Jeg fikk påvist insulinresistens for ca fire år siden, men har fint klart å holde det i sjakk vha lavkarbokosthold, som ellers har gjort mye bra for meg (ble kvitt migrene, allergier, en god del overvekt, søvnproblemer etc). Men da vekten min ikke gikk videre ned, men bare ble holdt i sjakk ved hjelp av et strikt kosthold, ville legen min i tillegg sjekke meg for lavt stoffskifte.
Jeg leste meg opp litt på det mens jeg ventet på resultatene, og det var som en åpenbaring for meg å lese om symptomene! Og, det er nesten ille å si det, men jeg ble litt skuffet da jeg fikk resultatene. Legen tok kun tsh og t4, som hendholdsvis var på 2,5 og 13,4. Dermed var jeg innenfor normalområdet.
Etter tips fra ei venninne fikk jeg time hos en spesialist i Drammen i november i fjor (Dr Willumsen på Willumsens kvinneklinikk), og i mellomtiden fikk jeg tips om kelp for stoffskiftet.
Vha kelp ble jeg våknere om morgenen, noe mindre glemsom og muskelsmerter forsvant. Men nå rett etter jul kjentes det ut som om halsen snørte seg sammen, jeg begynte å få et voldsomt press på strupehodet, og etter litt intens googling, sluttet jeg med kelptilskuddet på dagen.
Spesialisten så på verdiene, og sa at for det første så ville hun være obs på en tsh på over to, og for det andre var symptomene viktigere for henne. Hun ville ikke i første omgang sette meg på noen stoffskiftemedisiner, og var mer opptatt av at insulinnivået mitt var stabilt for høyt (enn mye lavere enn før kostholdsomlegging), og hun ville sette meg på metformin, sånn at jeg kunne komme over kneika vektmessig, og se om det ville påvirke stoffskifte mitt positivt. Jeg ble i tillegg satt på Yasmin på grunn av forhøyede androgener og testosteron (jeg har PCOS, cystene er borte, men hormonene er fortsatt på bærtur).
Jeg brukte flere måneder på å trappe opp til full dose metformin på grunn av sterke bivirkninger, og på grunn av omstendigheter fikk jeg ikke ordnet meg ny time hos spesialisten etter to måneder, som egentlig var meninga. Jeg fikk heller ikke begynt på yasmin før nå nylig, på grunn av økonomi ...
Ja, dette var en lang bakgrunnshistorie, og nå kommer poenget ;).
Den siste måneden har jeg blitt i dårligere og dårligere form. Joda, vekten har begynt å gå nedover igjen etter at jeg fikk trappet opp til høyeste dose metformin, hvilket jo er positivt, når jeg fortsatt har nesten femten kg overvekt. Men dagene blir alt tyngre. Jeg er konstant trøtt, på en sånn overveldende måte, jeg er hypersensitiv mot ytre påvirkninger, bare jeg glipper noe mellom hendene begynner jeg å gråte ... Jeg er ukonsentrert og ufokusert, glemmer ting hele tiden, kan stå midt i butikken og lure på hva i alle dager jeg har der å bestille, huden min tørker stadig vekk mer ut, fingrene mine er stive og vonde, jeg drikker vann som en hest (har vært helt opp i sju liter om dagen!!), jeg finnes ikke interessert i noe som helst, må tvinge meg selv til de enkleste ting som å lage mat eller gjøre det enkleste av husarbeid. Det sosiale livet mitt lider, og jeg klarer så vidt å konsentere nok energi til å holde ut en hel kveld i andres selskap, men da er jeg utslitt i flere dager etterpå. Jeg kan fint sove tolv femten timer i døgnet, men blir aldri uthvilt, jeg har tidvis sterk angst, og føler meg generelt deprimert. Etc, etc ... Dette er helt forferdelig! Jeg er til vanlig en sosial person med masser av kreative interesser, men nå er det ingenting som berører meg, annet enn frustrasjonen over hvilke tilstander livet mitt er i.
Ja, jeg har fortsatt ikke kommet til poenget. Jeg synes liksom, om jeg tenker bakover at dette har blitt verre siden jeg nådde høyeste dose metformin, og forsåvidt også da jeg brått slutta på kelp. Er det muligheter for at det er sånn at når kroppen fikser opp i én hormonubalanse, så får en annen lide? For ettersom vekten min går ned igjen, og langtidsblodsukkeret mitt er finere enn på lenge, så betyr jo det at insulinnivået mitt er på vei ned til et normalisert nivå.
Hadde blitt veldig glad for andre erfaringer med lignende!
Jeg har også nylig sjekket meg for b12-mangel og blodprosent, etter et par opplevelser med ekstreme blodtrykksfall, men verdiene var finfine. Jeg skal tilbake til Dr Willumsen i morgen, så hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med å foreslå ting jeg bør ta opp med henne. F.eks utvidede blodprøver etc.
På forhånd takk
Lignende tråder
-
Insulinresistens og stofskifte
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 35Siste melding: 13-01-11, 07:03 -
Insulinresistens
Av ung mor i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 34Siste melding: 14-10-10, 21:04 -
Insulinresistens: 265 kg - 170 kg = 95 kg
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 08-03-10, 16:12 -
Armour og insulinresistens
Av atv i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 03-08-08, 21:23 -
insulinresistens og diett
Av mali i forumet Helbred og kostholdSvar: 5Siste melding: 28-09-05, 21:06

Svar med sitat
Bokmerker