Jeg har tatt blodprøver for noen månder siden og fikk beskjed om at alt var ok. Prøvene ble tatt som en rutinekontroll. FT4 var da 13,7 mens TSH var 1,5.

Ettersom jeg skjønner så burde TSH vært noe høyere, men likevel så oppfattes dette som normale verdier. Nå hadde jeg normalt ikke reagert, men ettersom jeg ramlet over en symptomliste for lavt stoffskifte, så begynner jeg lure litt....

Dette er hva som "plager" meg.

*Store konsentrasjonsvansker (fikk faktisk diagnose adhd -uoppmerksom type, for noen år siden).

*Jeg har veldig vanskelig for å gå ned i vekt og veier 15 kg for mye. Dette på tross av at jeg spiser ganske store mengder Ritalin og periodevis inntar svært lite fast føde. Vekta står stille.

*Jeg har ganske lavt blodtrykk, men innenfor normale verdier. Hadde mye migrene før, men dette har gitt seg etter bruk av Ritalin, merkelig nok. (Tipper det kommer av at blodtrykket da blir noe høyere?).

*Jeg har ENORME mensturasjonsblødninger og skal opereres for dette snart.

*Jeg kan i normaltilstand (dvs uten Ritalin) fint sove i 12-14 timer i strekk, og er generelt passiv og tiltaksløs da.

*Jeg har lite matlyst.

*Jeg fryser mye. Er alltid kald på hender og føtter.

*Jeg er mye på do og tisser.... sikkert 15 ganger pr dag. Magen er treg og løs om generelt varierende.

*Jeg er konstant tett i nesa, men er operert for dette før...(fikk bihulebetennelse hele tiden).

Lista kan fortsettes....

Nå skal det sies at Ritalin har revolusjonert livet mitt på mange måter. Greit så smatt jeg kjapt igjennom utredningen, men jeg er likevel en person med adhd uten noen former for tilleggsvansker, hvilket er litt uvanlig. Jeg sliter selvfølgelig ikke med trøtthet lenger i og med at Ritalin i seg selv fungerer som speed, og konsentrasjonen er helt super mens matlysten som før var dårlig, nå er fullstendig fraværende (vekta står likevel bom stille noe som er snodig når man spiser sentralstimulerende og inntar lite mat).

Det bør nevnes at problemene ekskalerte etter at jeg fikk barn.

Jeg spør meg selv litt nå, om dette henger helt på greip.... Kan stoffskiftet også være det som gjør meg så "far out" og fraværende? Lurer på om verdiene mine står i stil til symptomene, eller om dette er en helt hinsides teori og sjekke ut hos legen?