Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
23-01-10, 14:23 #1
Danske læger samarbejder med medicinalindustrien
Mon norske læger også gør det?
Jeg havde en diskussion med en læge om den friske sag vedr. stofskiftelægemidlet Eltroxin. På vegne af en ven, trods behandling svært invalideret af hypothyreose har jeg insisteret på, at vedkommende læge skulle ansøge Lægemiddelstyrelsen om importtilladelse til et Thyroid-lægemiddel, da formlen for Eltroxin er blevet ændret og min ven havde oplevet en ekstrem forværring af sin sygdom som følge af denne formel-ændring. Lægen var hverken lydhør eller samarbejdsvillig. Tværtimod. Det var bare sludder og Eltroxin skulle det være. Basta!
Indtil det har vist sig, efter et (mit) besøg i Lægemiddelstyrelsens database, at den pågældende praktiserende læge er tilknyttet Eltroxin-producenten GlaxoSmithKline som lønnet konsulent frem til 01.11.2013 og ejer aktier i et andet medicinalfirma. Hvordan skal man kunne stole på lægens valg, når det så tydeligt fremgår at der foretrækkes lægemidlerne fremstillet af medicinalvirksomhederne lægen har egne interesser i. Det samme gælder, når lægerne anvender lægemidler, oprindeligt udviklet (godkendte) til et formål - til behandling af en helt anden sygdom. Specielt populært er brugen af antipsykotisk- eller depressionsmedicin til behandling af smerter i muskler, bindevæv, led og sener....
Dette kan være en hele eller delvis forklaring på, hvorfor stadig flere lægemidler godkendte til et formål, anvendes til andet end det oprindelige. Det er jo den rene foræring for lægemiddelproducenterne, når deres produkt eksperimenteres med til andre sygdomme, end de var oprindeligt udviklet til. Man må derfor være særlig opmærksom på, når lægen, til at begynde med, gavmildt deler ud af “gratis” piller, som er “den nyeste forskning” og “er værd at prøve af”. Det er nemlig ikke utænkelig, at man uden at vide det og uden at havde givet sit samtykke til, er blevet gjort til en forsøgskanin for lægemiddelproducenten via sin egen læge.
I dag kommer så artiklen i Politiken under overskrift: Danske læger har 1.854 bijob, der bekræfter alle mine formodninger. Officielt skal Sundhedsstyrelsen give sin tilladelse til den slags samarbejde, men i virkeligheden blæses der på denne regel, nok fordi der ingen sanktioner er....
I min verden burde det være forbudt så længe lægen er omfattet af aftalen med den offentlige sygesikring, men af en eller anden mystisk årsag er hverken Sundhedsstyrelsen eller lægerne enige med mig.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Nogen, der kender de danske privatlæger - Bruce P Kyle og Knut Flytlie?
Av ayla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 16-03-13, 05:39 -
Et lille håb for danske stofskifte-patienter?
Av Anisa i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 21-01-10, 10:16 -
Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 19-11-09, 12:32 -
Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)
Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 02-10-09, 10:00 -
Læger får een over snuden...
Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 4Siste melding: 29-09-09, 13:48

Svar med sitat
Bokmerker