Jeg ble så glad da jeg oppdaget dette forumet, for jeg har følt meg helt alene om problemene mine, og legen har gitt meg opp.
Hadde vært fint med litt "synsing" og gode råd, føler at jeg trenger litt hjelp for å komme meg videre...

Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden, og ble satt på 25 mikrogram levaxin uten noe særlig mer oppfølging. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

For 3 år siden kom smellen, etter en vanskelig tid med samlivsbrudd og diverse. Jeg hadde vært litt sliten i forkant, men jeg møtte veggen fullstendig. Ble sykemeldt i noen uker, følte meg bedre og gikk tilbake på jobben. Det gikk bra i et halvt års tid, så kom en ny smell. Jeg var så sliten at jeg slepte beina etter meg, bare det å puste var et slit. Legen mente jeg var deprimert (og det var jeg jo også, men PGA at jeg var så sliten) og ga meg Cipralex. De tablettene gikk jeg på i 6 måneder, og i den tiden RASTE formen nedover.
Så var det ut i ny sykemelding, og da var jeg så utslitt at jeg nesten ikke holdt meg oppreist. Frem til da hadde jeg hatt en viss tro på legen, men jeg skjønte plutselig at mannen ikke hadde peiling på hva han skulle gjøre med meg. Det første han sa var” Jeg tror du kan ha ME”. Jeg ble kjempebekymra, jeg har ei venninne med ME og vet hvor dårlig man kan bli av den sykdommen. Neste gang jeg var hos legen sa han at jeg var utbrent. ”Men du sa jo at jeg kanskje hadde ME” sa jeg til han, og da svarte han ”Ja, ME og utbrenthet er jo det samme”… Så jeg fikk bare beskjed om å være flink til å gå turer og trimme hver dag, så ville jeg bli frisk.

Etter 4 mnd på sykemelding (uten å bli noe bedre) ble det tilfeldigvis tatt nye blodprøver, og da først ble det oppdaget at stoffskifteprøvene ikke var bra. Da lå TSH på 5 (0,5-4,5) og FT4 på 12 (11-24). Legen ble jo kjempefornøyd med at han endelig hadde kommet frem til (eller helst snubla over) en diagnose, og jeg fikk økt dosen min… først til 50, så til 75, og så til 100 mikrogram der jeg ligger nå.

Ifølge legen er jeg nå frisk som en fisk, og resultatene mine er helt fine. Sist jeg tok blodprøver (i fjor høst) lå TSH på 0,7 (0,5-4,5) og FT4 på 18 (11-24).

Jeg føler meg ikke frisk i det hele tatt, og jeg sliter fryktelig med å klare jobben. Jeg er trøtt og sliten nesten hele tiden. Svimmel har jeg vært mer eller mindre konstant i over 2 år, og av og til med besvimelsestendenser. Det føles som kroppen ”sover” eller er bedøvet, samtidig som jeg har en slags indre uro. Jeg fryser, av og til må jeg ha ullsokker og tøfler på meg i senga. Magen fungerer ikke, huden er tørr, øynene er tørre, jeg er tørr i munnen. Jeg glemmer ting, blander sammen ord når jeg skal skrive eller snakke, jeg sier stort sett bare halve setninger fordi jeg er for sliten til å få ut resten (eller så har jeg glemt hva jeg skulle si). Konsentrasjonen er lik null.
All min fritid går med til å lade batterier til en ny arbeidsdag, men det føles som jeg blir mer og mer utslitt for hver gang jeg våkner. Jeg kan sovne når som helst og hvor som helst, likevel sover jeg dårlig. Det har ingenting å si om jeg sover 5 eller 15 timer, jeg er like tom etterpå.

Kan antidepressiva gjøre stoffskifteproblemene verre?
Jeg merket en klar forverring de 6 mnd jeg gikk på Cipralex, men nå er det jo uansett mange bivirkninger på denne medisinen.

Hvor vanlig er det at man måler bare TSH og FT4?
Jeg leser jo her om FT3, Anti-TPO og TRAS, det er noe jeg aldri har hørt om og legen aldri har nevnt.
Han henger seg mest opp i TSH, og sier at en FT4 på 18 er helt fin siden det er innenfor referanseområdet… men det hjelper jo ikke så lenge jeg ikke føler meg bra.

Er det flere enn meg som føler de blir påtvunget diagnosen deprimert, bare fordi det er lettvint for legen? Legen min mener enda jeg er deprimert, og at det er grunnen til alt jeg sliter med. Jeg vet selv at jeg IKKE lider av depresjon, men at jeg kan bli trist og lei av å alltid være trøtt, det nekter jeg ikke for.

Har nå tenkt å bytte fastlege, selv om jeg skjønner det kan ta litt tid før noen får ledige plasser på lista si. De legene som jeg har hørt positive ting om er tilknyttet samme legekontor som den fastlegen jeg allerede har. Hvor dumt ville det være å bytte til en på samme kontor, ville han bare ha lest hele journalen min og gjort seg opp samme mening som min nåværende lege?

Er det kanskje noen fra Bodø her, som har leger å anbefale?

(Hvis jeg har postet dette innlegget på helt feil sted, så håper jeg noen kan flytte det. Jeg er helt ny og har ikke fått satt meg helt inn i forumet enda )