Jeg er 45 år men i 8-9 år har jeg følt at noe var galt.
Fikk plutselig masse vann i kroppen, gikk opp i vekt og sakte men sikkert så økte hårvekst i ansiktet og bryster. Tok blodprøver og gynokologisk undersøkelse. Men det viste at jeg hadde litt høyt testosteron på 3.1, men morgen og kveld kortisol var normal. MR viste ingen unormalheter (dette var i 2006)
Følte fortsatt at ikke alt var Ok men ga litt opp siden det ikke var lett å sloss mot helsevesenet som hadde konkludert med at alt var normalt.

Rundt juletider fikk jeg sterk og uregelmessig mens. Den siste mnd har jeg også vært veldig deprimert og begynner å gråte helt uten grunn. (trodde ført at det kunne være pga at jeg mistet min far for 6 mnd siden), men det er ikke bare det. Jeg takler veldig dårlig stress og er ofte sliten. Orker ikke å være så sosial heller. Rett hjem fra jobb, spise, sove. Det er stort sett det jeg gjør. I perioder har jeg også vært svimmel og følt at jeg gikk på skyer.

For 3 uker siden så oppdaget jeg at jeg bare på noen dager (slik føltes det)hadde mistet veldig masse hår. Fastelegen min hadde ikke tid før om 4 uker så jeg gikk derfor til et et dyrt privat legesenter som fikk tatt noen prøver for å finne ut av hva hårfalle kommer av. Hun tok noen tester.
Jeg fikk svar på blodprøvene for 2 dager siden.
Dette er prøvesvarene:
S- Anti-TPO : 1300
S-estimert GFR: 60
S-Fritt T4: 14
S-Kreatinin: 80
S-TSH: 1,8
S-sink: 11.1

Og den viste at anti-TPO var langt utenfor referanseområdet.
Det som foururoliget meg og egentlig gjør meg forbannet er svaret fra legen. (eller manglende svaret).
"Det ble påvist betydelig forhøyet anti-tpo. Hvis du tar tabeletter mot stoffskifte forstyrrelser, kan det være behov for dosejustering. Hvis ikke- er det tidlig stadiet av stoffskifteforstyrrelse"
Hadde vel trodd at legen hadde tatt seg bryet til å skrive hva jeg bør gjøre. Noen nye prøver som bør tas? gå til en spesialist? Når jeg burde komme tilbake til nye tester? Men nei da. Ingenting, kun disse få setningene.
Kan ikke bare innfinne meg med et slik svar!

Noen som har råd for hvordan jeg kan gå frem videre? Hvor jeg bør gå? Kontalte fastlegen min for å få en rekvisisjon til en spesialist, og hvor? Bor i østfold men jobber i oslo.

Har lest mye rundt på dette forumet og det er flere brikker som har falt på plass. Noe som er en lettelse.