Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Threaded View
-
27-08-09, 22:50 #17
Sv: Mange spørsmål om behandlinga eg frå...
Håpar nokon kan hjelpe meg å klare opp i alle spørsmåla eg nå har fått.
Joo - du ønsker vel det ? Og vil at en annen, med samme "teflonhjerne" skal ta kampen opp med innlegget ditt ?
Jo, spøk til side - noe kan jeg da forsøke å svare på, men svaret er sterkt farget av egen situasjon - så sjekk meg !
Du sier vi her er opptatt av fT3 ?
Jo, det er vi. Dette er jo kroppens eneste stoffskiftehormon.
De som er opptatt av TSH, glemmer noe vesentlig. Så vesentlig at jeg velger ikke å stole på deres fagelighet.
TSH er ikke et stoffskiftehormon, og det har heller ingen andre funksjoner i kroppen enn å styre kjertelen. Og hva skal vi med dette da ? Et hormon som sparker i en død hest ?
TSH verdien frembringes av svært delikate "instrumenter". Disse er så følsomme at de reagerer på at det er litt nikotin tilstede i blodet.
De reagerer på blodets innhold av fT3 og fT4, og hvordan de reagerer når disse blir erstattet av syntetisk T4 kan ingen kontrollere !
Men vi kan vel tenke såpass at det neppe blir det samme ?
Det er dessuten også slik at kreftpasienter skal holdes på TSH nær null av "sikkerhetsmessige" årsaker. TSH stimulerer jo også krefcellene.
Og statistisk har disse pasientene det bedre med sin dose enn de som på død og liv skal ha TSH=1.
Så mitt tenkende koker bare ned til : finn din egen dose og bry deg ikke om hva andre sier. (men lær deg litt om hvordan før du begynner da.....)
Legerunden din er nok som mange andre her vil jeg tru - særlig han som vet bedre enn den som har skoen på hvor den trykker.....
Jeg ville jo holdt fast på den legen som la vekk tastaturet, prata og tok på meg, og dannet seg et bilde av min situasjon ut fra sin erfaring. Så kunne han jo titte litt på blodprøvene uten å bli slave av de !
Blandt de du nevner er jeg ikke i tvil om hvem jeg ville hatt : Han som valgte fT4 - uten tvil.
fT4 er kroppens lager av prehormoner som kroppen lager sine stoffskiftehormoner av. Alle dine kommer nå herfra fordi du får ingen fra kjertelen lenger......
Derfor MÅ dette lageret være større enn før - større enn det var da din kjertel også leverte stoffskifehormoner.
si ?
Det er tydlig at denne legen har forstått akkurat dette : Normalområdet for fT4 er dannet av et antall antatt friske mennesker i alle livets faser, og går gjerne opp til omkring 20.
Hvis vi skal sammenlikne oss med disse, må vi bare kompensere for vårt handikap - som er bortfall av kjertelens direktebidrag av stoffskiftehormoner. Derfor må øvre grense være høyere enn 20.
I dag velger man å implementere oss i en statistisk sammenheng for å finne den rette dosen.
Før økte man dosen langsomt helt til man fikk hjertebank, og så gikk man litt ned derfra.
Kanskje en kombinasjon ville være bra ?
Prøvene dine viser jo at du ikke er der enda, men alle har vi en øvre grense for hva som er mulig av en eller annen årsak.
Beste dose er like under denne.
Lav ferritin (under 80) kan forsterke stoffskiftesymptomer. Det kan B12 under 350 også.
Og fortsett med D-vitaminen din. Det er viktig og har stor betydning på hvordan stoffskiftet fungerer.
Så få jeg jo håpe på at du ved egen hjelp og egen kunnskap klarer å finne deg selv igjen.
For det er det ingen andre som klarer for deg......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Er det virkelig slik?
Av Sofiemor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-09, 18:02 -
Forvirret over Hashimotos info
Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 14Siste melding: 10-04-09, 13:52 -
Mensen og slik....
Av cathrin i forumet Andre hormonerSvar: 28Siste melding: 21-11-06, 18:39 -
Hvor mye skal prøvene ligge på for at stoffskifte er ok??
Av linnmathea i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 24-05-06, 18:53

Svar med sitat

Bokmerker