Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
02-08-09, 19:45 #1
Fluor, teflonpanner og overoppheting
Fant ut i dag (føler meg veldig dum nå) at lar man en teflonpanne stå på ovnen mens platen er varm, uten mat eller fett oppi, kan den avgi blåsyregass (cyanid) og man kan dø av dette...
"SPØRSMÅL FRA BJØRN HARALD
Kan teflonbelagte stekepanner i husholdningen være farlig? Har hørt at panner med riper i kan avgi gasser som er giftige.
SVAR FRA LEIV K. SYDNES
Teflonbelagte stekepanner, panner dekket av polytetrafluoretylen, kan være farlige hvis de blir utsatt for sterk varme. Det kan skje hvis en slik panne settes på en svært varm plate uten at det er smør, fett, kjøtt e.l. på pannen. Smør, fett, kjøtt e.l. tar til seg varme og hindrer at temperaturen blir for høy. Anbefalt maksimal temperatur for teflon er ca.
250 oC. Kommer temperaturen over 300 oC, begynner teflonen å forandre seg, og ved ca. 400 oC dekomponerer stoffet til monomeren teflon er laget fra, gassen tetrafluoretylen (F2C=CF2). Denne gassen kan gi ubehag, og det er kjent at dyr som har vært utsatt for gassen, har dødd."
- Jeg har gjort det mye i det siste, latt teflonpannen stå på en varm plate ETTER at jeg har skrudd av platen, men helt til platen har blitt kald. Grunnen til at jeg har gjort dette er fordi at jeg ikke vil at den varme platen skal sende varme rett opp til skapet hvor jeg har medisinene og vitaminene mine. Har så liten leilighet at jeg må oppbevare det i skapet ovenfor og til venstre for stekeovnen.
Håper ikke jeg føler meg så rar i tungen pga. giftgasser fra teflonpannene mine.. Har brukt 2 stk.. En gammel og en ny.. Om hverandre.. De siste par ukene.. Jaja.. Ute av huset et dem nå i allefall! Noen som har noen stekepanner å anbefale? Haha.. Høres merkelig ut!
Den tungen irriterer meg.. Den føles rar ut, nesten litt bedøvet, men mest som om noen har dyppet den i kjemikalier.. Juice smaker skikkelig jævlig nå og greier.. Ugh..
Sist endret av Thomas W H; 02-08-09 kl 21:21
Lignende tråder
-
Te og fluor
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluorSvar: 12Siste melding: 04-10-09, 15:35 -
Fluor - links
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og fluorSvar: 3Siste melding: 02-08-09, 22:04 -
Fluor og børn
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluorSvar: 2Siste melding: 02-08-09, 22:01 -
Fluor i mad
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluorSvar: 0Siste melding: 04-07-09, 22:52 -
Fluor
Av Ada i forumet Lavt stoffskifte og fluorSvar: 29Siste melding: 21-03-09, 01:15

Svar med sitat

Bokmerker