Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Threaded View

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Fluor, teflonpanner og overoppheting

Fant ut i dag (føler meg veldig dum nå) at lar man en teflonpanne stå på ovnen mens platen er varm, uten mat eller fett oppi, kan den avgi blåsyregass (cyanid) og man kan dø av dette...

"SPØRSMÅL FRA BJØRN HARALD
    Kan teflonbelagte stekepanner i husholdningen være farlig? Har hørt at panner med riper i kan avgi gasser som er giftige.

SVAR FRA LEIV K. SYDNES
    Teflonbelagte stekepanner, panner dekket av polytetrafluoretylen, kan være farlige hvis de blir utsatt for sterk varme. Det kan skje hvis en slik panne settes på en svært varm plate uten at det er smør, fett, kjøtt e.l. på pannen. Smør, fett, kjøtt e.l. tar til seg varme og hindrer at temperaturen blir for høy. Anbefalt maksimal temperatur for teflon er ca.
    250 oC. Kommer temperaturen over 300 oC, begynner teflonen å forandre seg, og ved ca. 400 oC dekomponerer stoffet til monomeren teflon er laget fra, gassen tetrafluoretylen (F2C=CF2). Denne gassen kan gi ubehag, og det er kjent at dyr som har vært utsatt for gassen, har dødd."

- Jeg har gjort det mye i det siste, latt teflonpannen stå på en varm plate ETTER at jeg har skrudd av platen, men helt til platen har blitt kald. Grunnen til at jeg har gjort dette er fordi at jeg ikke vil at den varme platen skal sende varme rett opp til skapet hvor jeg har medisinene og vitaminene mine. Har så liten leilighet at jeg må oppbevare det i skapet ovenfor og til venstre for stekeovnen.

Håper ikke jeg føler meg så rar i tungen pga. giftgasser fra teflonpannene mine.. Har brukt 2 stk.. En gammel og en ny.. Om hverandre.. De siste par ukene.. Jaja.. Ute av huset et dem nå i allefall! Noen som har noen stekepanner å anbefale? Haha.. Høres merkelig ut! Den tungen irriterer meg.. Den føles rar ut, nesten litt bedøvet, men mest som om noen har dyppet den i kjemikalier.. Juice smaker skikkelig jævlig nå og greier.. Ugh..
    Sist endret av Thomas W H; 02-08-09 kl 21:21

Lignende tråder

1. Te og fluor
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 12
    Siste melding: 04-10-09, 15:35
  2. Fluor - links
    Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 3
    Siste melding: 02-08-09, 22:04
  3. Fluor og børn
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor