Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Threaded View

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Om paranøtter og selen

Jeg spiser 5-30 paranøtter om dagen PLUSS at jeg tar Selen-tilskudd på 200 mg daglig.

Så det er for mye, altså? Er det ikke bare å sjekke de topp mot en blodprøve?

"Imidlertid trenger han ikke spise mer en én paranøtt for å dekke dagsbehovet. De har et så konsentrert seleninnhold, at å spise mer enn to nøtter kan bli for mye." - Jeg får i meg "litt" mer enn det der ja! Pluss at det er selen i multivitaminen jeg tar!

Fra en side på nettet:

"Selenium (mostly inorganic forms): Sulfur:
    Nerve degeneration, osteoporosis, cystadenoma,Crohn's disease, nerve degeneration, ALS /
    ALS / Lou Gehrig's disease, shingles, loss of hair,Lou Gehrig's disease, asthma from sulfites,
    abnormal nails, tooth decay, garlic breath, death,"

Death ja. Høres koselig ut. Men det står "MOSTLY INORGANIC FORMS". Jeg tar Organisk selen. Og jeg spiser nøtter. De er jo organiske.

En annen side med info: http://aids.emedtv.com/selenium/selenium-overdose.html

Spørsmålet er om jeg tar for mye Selen? 200 mkg, + masse paranøtter over lang tid + multivitamin med 50 mkg selen + egg, kjøtt og annen mat med selen. Kan jeg rett og slett stryke med pga. dette?

Hjertet mitt sa PANG for ca. 10 minutter siden. Er det noen som har hatt det her? Det er på en måte en eksplosjon inne i hjertet. Det gjorde vondt og jeg "hoppet" i et sekund. Så var alt normalt igjen. Men føler meg ikke bra, da.

http://www.stopthethyroidmadness.com/supplements/ - Noen pasienter melding om at de bruker Selen-tilskudd. 200 mkg de også. Så det kan jo ikke være farlig.

Jeg fant også ut at den øverste grensen for en voksen (19 til 60 år) er 400 mg selen daglig. Hvor mange mg er det i 20 paranøtter tro? Oi fant nettopp ut at det er 250 mkg pr nøtt. Det vil si at det er 250 mg i 10 nøtter. Så da får jeg i meg godt over maxdosen daglig ja.

200 mkg i tilskuddet (organisk)
    50 mkg i multivitamin (uorganisk for alt jeg vet)
    250 mkg pr paranøtt, ganger 10 til 20 til 30 paranøtter

Blir mye det.

Referanse i serum for selen er 0.6 til 1.8. Jeg hadde i Oktober 2008 et nivå på 1.6 i serum, ved vanlig kost. Lurer på hvor høyt serum selen er nå, da jeg tar så mye selen.

HMMMMMM.

Burde man ikke sjekke serum-verdier (blod-verdier) før man begynner å ta masse vitaminer og mineraler?
    Sist endret av Thomas W H; 21-07-09 kl 17:38

Lignende tråder

1. Selen
    Av Gjest i forumet Selen
    Svar: 45
    Siste melding: 06-07-10, 11:05
  2. Paranøtter
    Av Thomas W H i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 18
    Siste melding: 10-01-10, 17:53
  3. Om paranøtter og selen
    Av Thomas W H i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 7
    Siste melding: 23-07-09, 00:14
  4. Selen
    Av Lisbeth i forumet Selen
    Svar: 4
    Siste melding: 02-02-08, 19:32
  5. Selen......
    Av Linn i forumet Selen
    Svar: 0
    Siste melding: 22-03-07, 09:24

Søkeord for denne tråden

Bokmerker