Jeg var så vidt innom her for litt over et år siden, da vi hadde mistanke om at yngste datteren min hadde noe galt med stoffskiftet, fordi hun hadde litt høye T4-verdier. Prøveresultatene ble mer normale etter hvert, så endokrinologen i Houston ga meg et beroligende klapp på skulderen og ba meg bare om å følge med på veksten hennes og få tatt prøver hvis hun stoppet å vokse igjen eller viste andre symptomer. Det har hun ikke gjort, men nå er det altså min tur.
Her kan du lese litt om datteren min.

Jeg var på Volvat for 3 uker siden og fikk tatt en generell helsesjekk, bare for å se at alt var i orden. Det var det stort sett, men TSH var LAVT. <0,01. Jeg ringte fastlegen med en gang, fikk mast meg til å komme inn etter et par dager, og resultatene var som følger:

TSH <0,01 ref 0,2 / 4,0
fT4 18,9 ref 9,0 / 22,0
fT3 9,0 ref 2,3 / 5,7
TRAS 3,6 ref <1,0

Jeg har bare snakket med henne på telefon etter at resultatene ble klare, og jeg fikk ikke brevet før dagen etter, og det vare bare TRAS hun kommenterte, iom. at det indikerte Graves. Men hva med fT3, hvor stor rolle kan det spille her, og hva kan det evt. bety? Jeg hadde akkurat hatt en halsbetennelse og gått på antibiotika da jeg tok de første blodprøvene (disse ble tatt halvannen uke senere), men det gir vel ikke TRAS?

Nå får jeg heldigvis straks innkallelse til Aker, de skulle visst prioritere meg slik at jeg fikk komme dit innen 4 uker. Så da får jeg svar på spørsmålene mine, men det kan jo være greit å høre hva deres erfaringer er også. Hva kan man vanligvis forberede seg på foran et slikt besøk? Vil de gå i gang med ultralyd, røntgen osv. med en gang, eller vil de mest sannsynlig ta enda flere blodprøver først? Jeg er en utålmodig sjel, og har egentlig innmari lyst til å finne kjapt ut hva dette er, komme i gang med behandling og bli frisk(ere).