Jeg har fornyligt fået diagnosen Hashimotos, da mit lave stofskifte er ledsaget af en anti-TPO på 106 (<60). Jeg er nu blevet noget forvirret over de forskellige informationer, jeg selv har fundet på internettet, og min egen læges beskeder.

Min læge har sagt, at jeg efter noget tid på eltroxin sikkert kan undvære medicinen, da antistofferne vil gå ned. Jeg skal derefter blot have stofskiftet kontrolleret en gang om året, og jeg har forhøjet risiko for som en 'gammel dame' (lægens ord) igen at udvikle lavt stofskifte.

Så vidt som jeg kan læse mig frem til på nettet (den danske thyreoidea landsforening):

Behandlingen anbefales også selv om selve stofskiftet stadig er inden for normalområdet. De kunstige stofskiftehormoner vil nemlig erstattet skjoldbruskkirtlens egen produktion, og denne "ro" vil ofte få strumaen til at forsvinde. Samtidig vil det forhindre, at en svigtende produktion fører til et for lavt stofskifte.
og
Der vil typisk være tale om en livslang behandling, hvor stofskiftet - når det først er på plads - kontrolleres 1-2 gange årligt ved blodprøver.
Efter en lang optrapningsfase fra januar til nu, hvor jeg får 50x5 mkg + 25x2 mkg eltroxin om ugen, synes jeg endelig, at jeg har blot en smule mere psykisk og fysisk overskud igen, så jeg må indrømme, at jeg er noget skeptisk ved tanken om, at medicinen skal væk igen. Jeg vil hellere have mere

Hvis antistof-produktionen på den anden side er noget, kroppen sådan ligesom tænder og slukker for i perioder, kan jeg så have haft episoder med lavt stofskifte tidligere? Nogen ideer til, hvad der kan 'trigge' det?