Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
12-08-05, 17:31 #1
Pasientrettigheter og Armour
I et tidligere innlegg varslet jeg at jeg ikke ville kommentere n'Finns innlegg mer. Men nå må jeg bryte mitt eget løfte, ettersom dette er skikkelig vranglære.
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Det er legen som bestemmer om pasienten skal få en resept, og hva som står på resepten. Pasienten har ingen rett til å få ikke-markedsførte preparater. Pasienten har ikke engang rett til å få resept.
Følgende ble uttalt av Sosialkomiteen i Stortinget i Innst. S. nr. 197
(2004-2005), hvilket er Stortingets respons til St.meld. nr. 18 (2004 - 2005), også kjent som Legemiddelmeldingen:
"Komi t e e n viser til at import av legemidler og godkjenningsfritak er to ulike forhold. Godkjenningsfritak innebærer at legen påtar seg det hele og fulle ansvaret for de aktuelle legemidlenes sikkerhet, effekt og kvalitet.
Dette er nødvendig av hensyn til pasientsikkerheten ved bruk av legemidler som ikke har markedsføringstillatelsei Norge. Norge hadde tidligere bestemmelser om et generelt godkjenningsfritak, hvor et legemiddel kunne gis en status som forhåndsgodkjent for bruk uten markedsføringstillatelse. Denne ordningen stred imidlertid mot legemiddeldirektivets bestemmelser og måtte fjernes. Videre viser k omi t e e n til at EØSdirektivene krever en individuell vurdering av hver bruker, og at legen må påta seg ansvaret i det enkelte tilfellet."
Pasienten har ingen rett til å få noen ikke-markedsførte legemidler overhodet. Dette er det legen som i praksis avgjør. Bruk av ikke-markedsførte legemidler skjer på legens ansvar.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Svar med sitat
Bokmerker