Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Endelig diagnose
Threaded View
-
31-03-05, 13:29 #1
Endelig diagnose
Hei!
Jeg fikk akkurat igjen mine blodprøver, samt diagnose subacute hypothyreoiditis (nederlandsk navn), Hashimotos sykdom, B12 innsufficiency, hypo calcium, og problemer med for tykk galle (galleblæren ble fjernet november 2002).
Mine blodprøver var:
Det som fikk legen til å stille diagnosen hypo:
TSH - 6.5 (0.35 - 5.5)
FT4 (Fri T4) - 14.9 (11.0 - 23.0) - selv om det er innenfor grensen, er det for lavt i følge legen. Dette er med på å indikere hypo.
T3 - 3.5 (1.5 - 3.0)
Det som fikk legen til å stille diagnosen Hashimotos:
As. t thyreogobuline (Anti-tg) - Dubiøs (I grenseland)
As. t thyroidperoxidase (Anti-tpo) - Positiv (anti stoffer er i flertall)
Ved siden av dette har jeg også betennelse i kroppen:
BSE (vet ikke om dette er samme i norge) - 33 (1 - 12)
Ved siden av dette så har leveren problemer med for tykk galle, dette kan være årsak av hypot.:
Gamma-gt - 64 (5 - 35)
Og jeg har også calcium problemer, også problem som kommer av hypot.:
Calcium - 2.07 (2.10 - 2.60)
Og til slutt, B12 problemer, som også kommer av hypot.:
B12 - 99 (140 - 670)
Foliumsyre - 6.4 (5.9 - 35.4) Selv om det er innenfor referanse, finner legen dette for lavt i forhold til B12 prøven.
Jeg blir medisinert med Thyrax for hypothyreoiditis - 1 tablett daglig på tom mage.
B12 injeksjoner - 5 uker to ganger i uken, deretter en gang pr uke.
B12 og foliumsyre sugetabletter - hver morgen. Dette er bra for foliumsyre problemet.
Jeg får også tabletter som skal tynne gallen. Og calcium tabletter for å forhøye calcium i kroppen.
Legen min sa i dag at han medisinerer ikke _bare_ pga av blodprøvene, han medisinerer pga hvordan jeg føler meg, og de symptomene jeg har!
Jeg hadde min første samtale med han 3 uker siden, da ga han meg medisiner, kun på en samtale der jeg fortalte han symptomene, samt de blodprøver som var tatt av min huslege. Før jeg kunne starte medisinene, måtte jeg ta blodprøver. Så fort de var tatt, kunne jeg starte B12 injeksjoner og thyrax.
I dag, 3 uker etter første samtale, fikk jeg resultatene som bekrefter hans diagnose første gang han og jeg snakket.
Og som han sa: selv om blodprøvene hadde vært i mer tvil (altså ikke så direkte visende) så hadde han fremdeles medisinert for symptomene!
Jeg føler jeg utrolig lettet i dag. Dog har jeg 4 problemer som må gjøres noe med. Men lettelsen kommer av at jeg nå kan ta vekk mitt eget stempel som hypokonder!

Svar med sitat
Bokmerker