Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Threaded View
-
30-08-05, 16:04 #1
Kombinasjonsbehandling - svar fra endokrinolog
Hei dere - her kan dere se svaret jeg fikk fra endokrinologen ved Lommelegen, da jeg stilte endel spørsmål.......Noen greie svar, men at han mener at TSH er den prøven som best gjenspeiler stoffskifte stusser jeg på, eller hva n'finn?
Her kommer mine spørsmål (som sikkert var litt forvirrende kanskje)
Kombinasjonsbehandling for hypotyreose
For to år siden fikk jeg endelig diagnosen Hypotyreose. Jeg regner med at jeg har hatt lavt stoffskifte i lang tid før dette. Jeg startet opp med 50 mikro og etter ca 6-8 uker, ble både verden og jeg, nærmest normal. Det var en herlig opplevelse.
Men høsten 2004 startet trettheten, i tillegg til flere av de sentrale symptomene. Først i mars 2005, etter flere måneder, viste prøvene en forhøyet TSH på 2,45 og en redusert FT4 ned på 15. Jeg vet at jeg må ha TSH like under 1 og en FT4 opp mot 19. Jeg fikk økt dosen til 75 mikro hver dag, men det skjedde ingen bedring. Tungsind, fullstendig manglende konsentrasjon og hukommelse, lav kroppstemperatur og stadig økende vekt.
Etter å ha lest om Liothyronin, fikk jeg etter en stund prøve dette i tillegg. Jeg opplevde betydelig bedring allerede dag 2, verden opplevdes som deilig, jeg tålte plutselig å ha på radio/musikk, jeg smilte, tok kontakt med familie/venner (når hadde jeg orket det). Kropptemperatur er steget til rundt 37 igjen. Ville ut i naturen og nøt dette. Jeg startet med kombinasjonsbehandlingen 4.8. og har fremdeles de samme positive opplevelser.
Men, så til spørsmålet. Legen reduserte Levaxin fra 75 til 25/50 hver annen dag, fordi det måtte gjøres. Jeg får 10 mikro Liothyronin, som jeg deler i to, morgen og ettermiddag. Jeg har og lest at man anbefaler en fordeling av dose på 100 mikro Levaxin og 10 Liothyronin. Er dette basert på at man har en optimal dosering fra før + optimale prøveresultater, altså at både FT4 og Ft3 er i øvre referanseområdet? Og er den anbefalte doseringen da allerede redusert med 50 mikro Levaxine?
Mine prøver, før jeg startet opp med Liothyronin, var at FT3 var 3,0 og Ft4 på 17. Jeg mener jeg trenger da ikke reduksjon i FT4, men et tilskudd på FT3? Jeg regner med at Liothyronin tilskuddet er kommet i tillegg til "gammel" dose på 75 i disse dagene og det har jeg tålt veldig bra. Hva vil skje videre når "ny" redusert dose Levaxin virker i kroppen. Vil ikke FT4 blir for mye redusert?? Egentlig burde den vært høyere, mener jeg.
Jeg er veldig takknemlig for svar. Jeg har vært sykmeldt i flere måneder nå og ser en postiv lysning og håper ikke den reduserte dose skulle bli nok en nedtur nå.
Kvinne, 56 år
(21. august 2005)
Svar fra Lommelegen.no
Hei
Det er fortsatt omdiskutert om kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin ved lavt stoffskifte (hypotyreose) er betre enn Levaxin aleine. Dei aller fleste ekspertar tilrår Levaxin aleine i første omgang og så evt tillegg med Liothyronin dersom Levaxin aleine ikkje gir fullgod effekt.
Følgjande framgangsmåte er anbefalt når ein skal leggje til Liothyronin:
1. Dosen med Levaxin skal før omleggjing vere slik at TSH er 0,5-1,0 eller kanskje heilt ned mot 0,2.
2. Dosen med Levaxin blir redusert med 50 ug og ein startar med Liothyronin 10 ug 1/2 tablett om morgonen og 1/2 tablett til middag.
3. TSH etter 6-8 veker skal vere 0,2-1,0. Dersom TSH er gått opp vil det vere naturleg å auke dosen med Levaxin. Dersom TSH er blitt lavare (teikn på overdosering) bør Levaxindosen eller Liothyronin-dosen reduserast. Kva tablett som ein skal ta mindre av, vil vere avhengig av nytte og biverknader av Liothyronin. Dosen med Liothyronin bør ikkje vere høgare enn 10 ug per dag.
Dette er det generelle. Legen har lov til å bruke skjønn og individualisere opplegget. Ofte vil FT4 bli noe lav med eit slikt kombinasjonsopplegg. Det er imidlertid TSH som best gjenspeiler stoffskiftet og som må brukast for å fastsetje dosen. Det er ingen vits i å måle T3 under eit slikt behandlingsopplegg. Verdien på T3 vil variere mye alt etter kor lenge etter tablettinntaket blodprøven blir tatt.
Det er viktig å hugse på at den stoffskifteregulerande effekten for det meste blir utført av T3 og at Levaxin blir omdanna til T3 rundt omkring i kroppen. Det som sannsynlegvis skjer når ein gir T3 i tillegg til Levaxin, er at ein forskyv likevekten mellom T3 og T4 over mot meir T3. Argumentet for å gjere dette, er at skjoldbruskkjertelen normalt produserer T4 og T3 i forholdet ca 10:1 medan Levaxin kun inneheld T4. Dei som er mot denne behandlinga, hevdar som rett er at Levaxin blir omdanna til T3 og at kroppen vil sjølv regulere seg fram til den rette fordelinga mallom T4 og T3. Kven som har rett er ukjendt. Eg har valt å vere open for at nokre kan ha fordel av kombinasjonsbehandling, men eg vil ikkje tilrå det som første behandlingsvalg.
Kor vidt du vil merke at FT4 er blitt lavare er eg usikker på. Du vil nok ha eit relativt høgt stoffskifte i den tida Liothyronin verkar og eit lavare stoffskifte om kvelden og natta. Lykke til !!
--------------------------------------------------------------------------------
Brukerundersøkelse blant brukerne av svartjenesten
Du har nettopp lest svar på ditt spørsmål. Vi gjenomfører en brukerundersøkelse blant dem som har benyttet Lommelegens svartjeneste, og vi håper at du vil delta. Undersøkelsen er anonym, består av 8 spørsmål og tar bare ett minutt!
Klikk her for å delta i undersøkelsen
--------------------------------------------------------------------------------
Tips noen om denne artikkelen
Still spørsmål
Vennlig hilsen
Geir Hølleland, endokrinolog

Svar med sitat
Bokmerker