Hei til deg,isa1

Og takk for at du spør

Hvis jeg har forstått det riktig sitter ofte legen igjen med denne diagnosen kronisk utmattelses syndrom (eller det så kalte ME) når all annen sykdom er utelukket. ME er i dag et omdiskutert tema. Noe jeg ikke skal by meg inn på. Det er et godt spørsmål om hvor grensen går mellom lavt stoffskifte og utmattelsessyndrom. Jeg lurer også på det samme, fordi det er så mange like symptomer.

Jeg hadde kyssesyken i år 2000. Etter dette har jeg ikke vært 100%. Etter et par år viste det seg at jeg hadde lavt stoffskifte noe som tok lang tid å stabilisere (er nok ikke alene om det). I 2003 begynte jeg på yrkesrettet attføring. Jeg gikk en dag på skolen den første tiden av utdannelsen på 4 år. Denne tiden klaret jeg å bygge meg opp både fysisk og sosialt, det var en god følelse etter å ha brukt mye av tiden i sengen og på sofaen. Det siste året på skolen var jeg så god som frisk. Jeg klarte å fullføre utdannelsen, jobbet 80%, hadde noe fantastiske turer på fjellet (som gav mersmak), spilte amatør fotball, danset og fant på mye kjekt sammen med venner. Jeg hadde aldri hatt det så bra før. Legen tror at kroppen min ikke har tålt denne påkjenningen/ aktiviteten før jul og like etter nyttår. Da jeg på ny ble utredet nå i mars var blodverdiene for stoffskiftet helt innenfor det normale. Legen ville ikke øke dosen og jeg ble henvist videre til hormonspesialisten som skulle ta seg av dette. Spesialisten bekreftet legens avgjørelse. Men jeg hadde et inderlig ønske om å prøve kombinasjonsbehandlingen og det var det eneste tilbudet han kunne gi. Jeg ble bedre, men om det skyltes nye medisiner eller ro i kroppen, vet jeg ikke. Men når jeg nå har vært i bla fysisk aktivitet igjen (ikke i den grad jeg var i før jul, det kan jeg nok se langt etter for øyeblikket) har jeg bare blitt verre igjen. Jeg klarer ikke helt å finne roen med at det ikke er mer å gjøre. Så jeg krysser fortsatt fingrene for at stoffskifte spiller en viktig rolle i dette her.

Håper jeg svarte på spørsmålet ditt
MVH Li