Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Tråd: "Ufarlig" dose kortison?
Threaded View
-
14-06-08, 21:18 #21
hei Stina
Forstår jeg deg riktig at du har fått resept på cortef?
Hvor mye hydrokortisonkrem bruker du pr dag?
Det som er viktig med HK er at dosen ikke blir for stor slik at hypofysen slutter å sende beskjed til binyrebarken om å produsere cortisol sjøl. Derfor anbefales 20 mg pr dag, men noen trenger mer og det må man kjenne seg fram til ved å stå på dosen en stund og så øke hvis virkningen ikke er god nok.
Iflg artikkelen til dr. Peatfield produserer binyrene mye mer enn 20 mg pr dag, spes i stressede perioder, så 20 mg er en liten dose. På yahoo-gruppen http://health.groups.yahoo.com/group/Na ... sADRENALS/ sier Val, som svarer på alle spm der at hun aldri har sett noen som har blitt bra av en dose lavere enn 20 mg. Hun sier også at hun aldri har hørt om noen bli bra av binyreekstrakt alene. Det hjelper ja, men hun mener man må til med HK for å få binyrene til å heles.
HK senker vit D og kalsium, kalium og natrium(?). Pass derfor på å ta tilskudd. Det anbefales å ta havsalt (1/2 ts i et glass vann et par ggr om dagen har gjort underverker for meg, spes på varme dager - får umiddelbar energi)
Hvis du begynner med cortef må du legge sammen den totale dagsdosen av hydrokortison, det er derfor viktig at du vet nøyaktig hvor mye krem du tar. De sier at 1/4 ts tilsvarer 10 mg. Jeg bruker engangssprøyte, se dr.P-tråden min. Det at du ikke har noen virking av kremen er sannsynligvis fordi du får for lite. Jeg merket forskjell først når jeg kom opp i 20 mg.
Jeg har prøvd kvantemedisin, og det har hjulpet...litt. På samme måte som med binyreekstraktet tror jeg, binyrene får en boost, produserer mer HK og jeg blir bedre en stund, men så blir de eeenda slitnere etterpå.. HK gjør det motsatte, lar dem hvile og heles slik at de kan produsere normalt etterhvert. Det er visst hele poenget.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Svar med sitat
Bokmerker