anitab - begynte på linken din i går, men så orket jeg ikke Skal forsøke en annen gang.

mohaienne - ikke vet jeg hva som vises på prøver eller ikke. Er litt mistenksom til det - kanskje mange ting vises på en blodprøve, men hvem vet hva som egentlig finnes inne i cellene? F.eks. så er jo hormoner signalstoffer som trenger reseptorer på cellene som er i stand til å ta imot hormonet. Hvordan måle dette? Det vet ikke jeg. Så da er det kanskje symptomer man må vurdere etter? Uansett kan nok blodprøver kanskje gi indikasjoner, i alle fall i noen tilfeller. Jeg hadde f.eks. lave verdier og har vært mye dårligere etter at jeg tok prøvene, så derfor er jeg antakeligvis enda lavere nå. Og det var på spyttprøver som i dette tilfellet skal være mer nøyaktig enn blodprøver. På blodprøve hadde jeg lav S-DHEA ei gang, så jeg skulle visst helst hatt dette også, men...

Om det er bra med binyreekstrakt? Hm... jeg håper jo at man vil merke det på formen om det er bra eller ikke. Som hvis du allerede har for mye stoffskiftehormon fra naturens side, så ville man jo selvsagt bli enda mer hyper hvis man tilførte hormon.

Men jeg vet jo altså ikke, bare resonnerer... ;-)

Og forresten, hvis kortisonet har vært høyt i lang tid, så er det vel ekstra stor sjanse for at det blir lavt etterpå...? Kroppen kan jo bare overkompensere for sykdom f.eks. en viss tid, men så blir det kollaps og ikke engang normal produksjon kan oppnås. Jaja, det er vel min teori for tiden...

Men jeg vet ikke om du tenker på deg selv? Du bør nok få tatt en eller flere prøver (blod, spytt, kortisol, DHEA, annet) først for å få visse indikasjoner, samt å tygge litt på det før du bestemmer deg for hva du vil gjøre. Og man bør også ta prøver flere ganger da verdiene kan svinge over tid. Og om det er høyt... kanskje det kan være bra likevel...? At tilskudd får egne binyrer til å slappe av? Har ikke peiling altså, så ikke hør for mye på meg ;-)