Hei Stina Artelac kjenner jeg godt. Det er et bra middel. Selv bruker jeg Hylo Comod. Den er på flaske, men uten konserveringsmiddel. Holdbar i 12 uker etter at den er åpnet. Salven er ny for meg. Så til noe som høres selvmotsigende ut: Mange med tørre øyne klager over perioder med tåreflod. Det henger sammen med at det ofte ikke er mangel på tårevæske, men sammensetningen i væsken er gal. Den inneholder for lite smøring. Det medfører at tårekjertlene produserer mye væske i et forsøk på å kompensere for den dårlige smøringen. Dette virker mot sin hensikt, faktisk! I de periodene du har det sånn lønner det seg å dryppe hyppig, minst en gang i timen! Da blir øynene skikkelig smurt, og "tårefloden" avtar. Artelac fåes på hvit resept, forutsatt at den skrives ut av øyelege første gang
Så er det lur å smøre seg med salven om natten. Forøvrig bør både dråper og salve brukes hele tiden, ikke bare i perioder. Som sagt så bruker jeg Hylo Comod. Synes den er behageligere. Svir ikke. Fåes ikke på resept, og den er dyr, dessverre. Trekker den av på skatten.