I lengre tid nå får jeg disse bølgene av sterk varme skyllende gjennom kroppen. Isolert sett sier jo da legen at det er overgangsalderen.. men jeg får samtidig hjertebank rask.100-110. Dette varer en stund, og så synker pulsen ned til +/- 50 , og så begynner jeg fryse- skikkelig "bånntæla". Går så en stund med noenlunde normal kropp, og så er det samme runddansen( både om dagen og natta). Jeg skjønner jo at jeg muligens må gjøre noe med medisinen min, men i all verden, hva....Kan det være mulig at det bare blir pumpa ut adrenalin "uavhengig "fra medisin ?
Jeg tror det kan være flere ting: Først kan det tyde på at thyroxin-produksjonen er ujevn - rask puls, varme = mye thyroxin og omvendt. Men jeg er sikker på at ujevn østrogen-produksjon og adrenalin også kan være årsaken. Og det kan være litt av alt...

Det er ikke lett å skulle gi råd om dosering generelt og slett ikke i slike tilfeller. Og man skal heller ikke gi andre råd om dette, man kan bare fortelle om egne erfaring, så må andre ta de valg de måtte ønske for seg selv.

Jeg har IKKE vært der du er heller.... Ikke nøyaktig, i alle fall ;-)

Husker jeg riktig: har du knuter eller noe slikt i kjertelen? (Beklager min vanvittige dårlige hukommelse...) Var du ikke veldig følsom for doseendring på prøvene dine? Litt mer thyroxin, så føk prøvene opp, slik at du måtte ned igjen? Altså opp og ned i dose hele tiden? HVIS det er tilfellet, og hvis det var MEG, så hadde jeg vel forsøkt meg på en dose midt i mellom dette.... Da hadde jeg vært ganske trygg mht å bli alt for høy eller lav også.

Så skal du huske at det kan ta opptil 8 uker før den dosen du tar i dag (og hver dag fremover) gjenspeiler seg på blodprøvene. Det kan visst ta enda lengre tid, kanskje måneder, før man føler det på formen - det er så individuelt. Dette er en sykdom som krever stor tålmodighet.

Hvis man endrer dose, må man være i stand til å tolke symptomer på at man blir for lav eller høy (f.eks. økt diare, økt forstoppelse, søvnen, hodepine, hjertet...). Og man skal alltid kun gjøre det i samråd med lege.

For å lettere kunne skille hvilke symptomer som stammer fra hva (thyroxin, østrogen...), så kan man ta østrogen-tilskudd, det hjelper på "overgangsalder-symptomene". Men man kan da igjen muligens få symptomer på for lite progesteron, men det tar kanskje litt tid... Er det ikke ønskelig å ta østrogen, kan man redusere dette til en periode, til en får isolert symptomene. Det finnes også produkter på Helsekosten som skal lindre disse plagene, uten at jeg kan uttale meg nærmere om dette.