Noen av dere husker kanskje at jeg har fortalt om mine mage-ondter og undersøkelse tidligere? Vel, jeg fikk komme til samtale i dag til mage-tarm-spesialisten etter at jeg skrev et brev til ham i midten av november hvor jeg ber om å få vite hva jeg feiler.

Baremei - jeg vet ikke hvor dette temaet hører hjemme. Det er jo ikke lavt stoffskifte, men det hører ikke bedre hjemme andre steder heller. Det er nemlig relatert til lavt stoffskifte, men egentlig blir det også feil... Jeg har tenkt litt på dette i dag, og kanskje skulle man egentlig hatt en helt egen kategori her inne for dette temaet: Immunopati - immunologisk sykdom. For jeg har også tenkt på... at jeg har faktisk sekundær hypothyreose, ikke primær, og det kan kanskje være store forskjeller på oss med lavt stoffskifte avhengig av hvorfor vi har lavt stoffskifte. Som f.eks. legen min innrømmer, at kanskje det er selve den autoimmune prosessen som gjør meg så dårlig. Og hans forklaring på "immunopati'en": "Du har en betennelsestilstand i kroppen som angriper diverse hormonproduserende kjertler.

Vet ikke om du klarer å følge meg, eller om du synes det er viktig....

Men det som da er viktig for meg: Denne flotte legen som tar seg god tid til å forklare og snakker til meg som et normalt menneske som snakker til et annet... (Noen husker kanskje min negative opplevelse med en endokrinolog i fjor..?)

Han vil først vite hvordan mine tarmplager arter seg og hører tydeligvis etter når jeg snakker. Så vil han vite hvorfor jeg skrev til ham og hvorfor jeg trenger å vite mer. Vel, legen min nevnte en gang betennelse i tynntarmen og en gang betennelse i tykktarmen - tror jeg, så jeg vil gjerne vite hva du egentlig fant, hva er diagnosen?

Før han ga meg den, ga han seg god tid til å forklare en masse, jeg forsøkte å suge til meg så mye som mulig av denne oppegående mannen som ikke snakket til meg på en nedlatende eller forutinntatt måte, og selv om jeg sover tålig; 4-6 timer hver natt i det siste, er det nok grenser for hvor mye jeg klarte å konsentrere meg eller huske - klarer ikke å holde på konsen lenge av ganga...

Vel, det er ikke akkurat betennelse jeg har. Det er antydning til betennelse. Så fortalte han meg en del om statistikker. Og jeg hadde litt høyt antall hvite blodlegemer i forhold til de "friske" i visse deler av tarmene (45 mot normalt 40?), men ikke så mye som f.eks. ved Chrons eller Ulcerøs Colitt (eller hva det nå i alle dager heter...). Så derfor, om jeg hadde hørt om irritabel tarm, IBS.... Jo, jeg hadde så vidt det ja. Men det jo en diffus diagnose. Ja, men så skulle vi ta hensyn til symptomene (!!!)

Jeg ville vite hvorfor jeg i så fall hadde dette IBS. Mange kunne innlede noe slikt etter en kraftig magesyke eller matforgiftning. Vel, jeg er sterk mht "spysjuke", og ikke hatt matforgiftning, så nei... Så husker jeg ikke hva han sa, jeg falt ut, men det kan i så fall ikke ha vært relevant for meg, da ville jeg husket det....

Det kunne uansett være at jeg var i ferd med å utvikle Cølliaki. For å avdekke dette, skulle jeg sjekke et antistoff? for å avdekke om jeg hadde en vevstype som kunne utvikle Cølliaki, eller om jeg ikke hadde en slik vevstype. Han har skrevet HLA-DQ2 og under det DQ8 - regner med at det skal være HLA-DQ8 da? Og de skal sendes til Fürst. Så skulle jeg (avhengig av svar?) ta ny gastroskopi om et halvt år.

Og antydningen til betennelse... ja, den var både i tykktarmen og tynntarmen.

Så snakket han litt om peristaltikken i tarmen (muskeltrekninger som presser avføringen nedover). Noen ganger kunne den fungere fint, men så er det muskelringer nedigjennom tarmen, så kanskje lengre nede knyttet de seg og innholdet ble da sittende mellom to muskelringer og forårsaket forstoppelse. Jeg sa at jeg har veldige smerter i musklene og at jeg har hyperaktiv blære. Jeg tror da det henger sammen med de andre muskelproblemene.

Ja, det tror jeg også, så han.

Takk, sa jeg.

Så fortalte han noe annet som jeg hadde litt vanskelig for å følge med på, men jeg sa jeg mente å ha hørt noe om dette før, men husker ikke i hvilken sammenheng. I magen, så det mange nerver som tilsammen utgjør større flate enn det som utgjøres i hjernen. Vet ikke helt om det var sånn han sa det.... Og hvorfor... Jo.. har nok noe med dette å gjøre... Fra ryggraden går det nervetråden ut til ett eller annet utforbi ryggraden, så går dette videre til veggen i magesekken. Nervetrådene er jo til å sende signaler med... I forbindelsene, eller hva jeg skal kalle det - er det dette som heter synapsen? Uansett, i enden av nervetrådene er det mange hormoner. Noen av disse kan det være for mange av/ha for mange sendere eller hva jeg skal si, evt for mange reseptorer.. Slik at de overstimulerer tarmveggen - og det fører til diaré. Og motsatt kan det være for liten stimulering fra disse hormonene og det fører til forstoppelse. Jeg tror at han sa at det fantes 20-30 hormoner i signalsystemet til tarmen, men at de fleste ikke hadde blitt identifisert betydningen av.

Jeg spurte om jeg ikke kunne ha andre antistoffer en de med Cølliaki i tarmen. Det kunne jeg kanskje, det fantes kanskje masser av antistoffer her, men de var ikke identifisert.

Han hadde vært med på å utvikle/forske på/forsøksprosjekt med medisiner til begge deler - hindre både diaré og forstoppelse - men disse var midlertidig stoppet av ulike grunner. Han sa dog at det nok kom til å komme slike medisiner i fremtiden, men ingen kunne vite når. Og dessuten - ettersom jeg kan ha forstoppelse med diaré over, så ville det ikke være lett å medisinere meg. Jeg har nok problemer med flere av disse hormonene som signaliserer til tarmen.

Jeg sa til ham at siden jeg har så mye kluss med hormonene, så tror jeg kanskje da at disse tarm-signal-hormonene kunne være i ubalanse pga de andre tingene. Han sa at han trodde heller at det var den lille betennelsestilstanden jeg hadde fra før av i tarmen som i sin tur påvirket disse hormonene. Ja, ja, nesten samme sak for meg, han bekreftet i alle fall forbindelse - selv om jeg tror mest på min teori her ;-) Ellers måtte jo alle mine tilstander stamme fra tarmen - men det lurer jeg faktisk på om Nora har vært inne på?

Vel, litt teit at det er dette diffuse IBS jeg har, men så godt å bli tatt på alvor.

Men hva skulle jeg så spise, siden jeg reagerer på nesten all mat? Han måtte fortelle meg noe, som også kunne være farlig. Jeg måtte selv finne ut av hvordan jeg kunne leve med dette, for kun jeg visste hvordan jeg reagerte på de ulike tingene (ja, selvsagt, flinke lege!). Men faren med dette var nettopp at man kanskje reagerte på så mye mat at man til sist unngikk det meste (æhem...). Han hadde hatt en pasient som hadde tålt alt unntatt en ting, etter ei stund kom vedkommende tilbake og spiste nå kun en type mat, for det var det eneste man tålte...

Er ikke så lett, sa jeg, for jeg sliter så enormt med kiloene og orker heller ikke å stå og lage mat og vaske opp fordi jeg har så vondt i bein, rygg, armer, nakke... Om ikke det hjalp med oppvaskmaskin? Jo, sikkert for dem som har det ;-)

Vel, kål var nok helt umulig. (Ja, temmelig umulig det ja...) Men blomkål og brokkoli burde gå hvis man kokte de mye. Trolig gulrøtter. Modne epler, kanskje. Om jeg reagerte på alkohol? Ja, gjett om. 1/2 øl - diaré - i flere omganger. Vin, vel ikke? Joda. Det synes han var uvanlig, men han trodde meg. Hva med sterker ting? Tror jeg nok, sjelden jeg drikker, men er ganske sikker på all alkohol. Han mente peanøtter var ille, jeg kan ikke huske det, men med skall på burde de være bedre. Brød? Nei, det spiser jeg sjeldent nå, men mener jeg fikk forstoppelse av det før. Har levd mye på Herbalife i perioder - får ikke smerter av det, heller ikke halsbrann, men takket være hans medisin mot dette er denne så og si borte, men forstoppelsen blir verre. Jeg fortalte at jeg fikk en veldig reaksjon på Petidin stikkpiller som jeg ber om noen få ganger i året pga enorme hodesmerter - det synes han også var spesielt, men hadde ingen problemer med å tro meg - det må skje en reaksjon med disse i tarmen da, sa han. (Må legge meg på magen og knipe for livet i 1/2 - 1 time en stund etter at jeg har tatt dem. Ikke så lett... )

Spise lite og ofte (jo, liksom ;-) ) Ikke holde hodet over 90 graders vinkel, man svelgte for mye luft. Han sa nok mye som jeg "skummet" over, fordi det ikke var relevant for meg - prøvde å gripe tak i det viktigste for min del.

I alle fall, man må forsøke seg fram mht maten, man skal jo gjerne kunne fungere litt sosialt også, hvis man ikke vil lenkes til doen. Men så er det jo også viktig å få i seg noe næringsrik mat - så det får en jo da forsøke på når en ikke behøver å ut. Eller noe slikt... Blir ikke så lett, men en får gjøre det en kan.

Ganske tidlig i samtalen så var han inne på at jeg nok tok thyroxin eller naturlig thyroxin, trodde jeg han sa - han nevnte i alle fall 2-3 alternativer. Var litt uforberedt på dette, så jeg sa at ja jeg tok naturlig thyroxin nå. Hva, hvem som hadde foreskrevet dette? Hvilken spesialist? Hvor jeg hadde fått vite om dette? Ã…, nei, tenkte jeg, nå har jeg trampet i klaveret, nå har jeg ødelagt denne legens velvilje. Jeg svelget tungt og sa at jeg etter mange år hvor jeg bare ble dårligere og dårligere, bestemte jeg for et par år siden å forsøke å finne ut av litt selv, og jeg begynte å lete på Internett. Så kom jeg over et stoffskifteforum hvor de da fortalte om Armour. (Nå kaster han meg sikkert ut - streifet det meg - både INTERNETT og ARMOUR - dette kan aldri gå bra...) Fikk nok litt blackout i angst akkurat der, husker ikke helt hva han sa... Jeg fikk vel dreid det inn på om denne betennelsen muligens kunne hindre ordentlig opptak av Levaxin og derfor ville jeg nå forsøke det naturlig alternativet, som var det opprinnelige alternativet, men han begynte da på at prøvesvar vil vise om thyroksinet blir opptatt av tarmen - og da datt jeg ut med vilje - må jo spare på de få kreftene til det viktigste.

Men han ble i alle fall ikke ubehagelig. Og på et tidspunkt så takket jeg ham fordi han tok seg tid til dette og forklarte så grundig. Jo, når jeg hadde satt meg i førersetet ang mine sykdommer, så ville han jo egentlig det. Skulle jo bare mangle, sa han, når jeg igjen takket ham før jeg gikk. Jo, kanskje det, sa jeg, men de færreste legene gjør det. Etterpå så tenkte jeg på at det er kanskje ikke det at de ikke tar seg tid til å forklare, men de forklarer bare sine egne forutinntatte meninger - de hører ikke etter hva vi sier, de fører ikke en ordentlig dialog - en del av dem. Men det opplevde jeg at han gjorde.

Jeg kan igjen anbefale denne legen på det varmeste, men det får bli på en privat melding om noen trenger en god lege til endoskopi ;-)

Han anbefalte meg å kjøpe ei bok på apoteket: Forstå Irritabel tarm av Professor Rudy Bilous - En serie som heter Familielegen visstnok. Koster 99 kr.

Dette er hva jeg kan huske, om det har interesse for noen. Kommer med tillegg om det dukker opp noe mer. Ang mine rotete forklaringer, så mottas rettelser/utdydpninger med takk - greit å få ting mest mulig riktig.